Forum

Hvad er det som vokser i min græsplæne?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Nielsen, 5. juni 2017 kl. 18.01

Hej alle sammen :)

Fik i 2015 anlagt ny have, baghaven er virkelig blevet god, dog er forhaven en anden snak. Den er fyldt med noget "græs" som gror i klumper og er stift, og der gror noget med små guleblomster på.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. juni 2017 kl. 18.36

Det er altid godt at lave et nærfoto af planter til bestemmelse.
Træk en plante med de gule blomster op med rod, blade og blomst. Læg den på et hvidt a4 ark og tag et nærfoto, og gerne med et eller andet så størrelsen kan bedømmes. Der er i øjeblikket forskellige muligheder med gule blomster i græs.
Vh. T&HPP

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. juni 2017 kl. 19.58

Det er gul kløver, det med de små gule blomster.
Det stive græs, kan jeg ikke se på billedet?

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Nielsen, 5. juni 2017 kl. 20.00

Kan dette hjælpe. Tak for svaret begge 2

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. juni 2017 kl. 20.22

Enig i gul kløver, som blomstrer på fuld kraft nu.
Prøv at sammenligne med denne på vedhæftede billede, som er taget lige nu.
Da den er meget lavtvoksende kan der ikke gøres meget ved den.
Vh. T&HPP

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juni 2017 kl. 22.55

Det er svært at se, om det er gul kløver, eller humlesneglebælg, der bliver spurgt til.
Tildes er gul kløver. Humlesneglebælg har en lille tak på bladet.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. juni 2017 kl. 23.14

Jeg synes måske også at de gule blomsterhoveder er lovlig spredte til at være gul kløver.
Humlesneglebælg blomstrer også nu. Det er nemt at se forskel på de 2, hvis man har planten i hånden. På sneglebælg er det midderste småblad på de trekoblede blade tydelig stilket, og blomsterhovederne er mindre.
Jeg kan pga mørke ikke lave et foto af sneglebælg i aften.

Vh. T&HPP

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juni 2017 kl. 9.57

Hej Dennis Nielsen

Uanset om det er gul kløver eller humle er der det spændende ved planterne, at de er værtsplanter for den lille sommerfugl Blåfugl. Det er en meget aktiv sommerfugl - ses ofte flyvende fra maj til september.
Blåfugl er helt afhængig af overvintrende bestande af de forskellige små-kløver eller luzerne, da det sidste (3. eller 4.) hold af larver overvintrer tæt ved jordoverfladen i en af de værtsplanter.
Så der kan jo være et argument for at lade de små gultblomstrende planter stå - de er mange steder stærkt trængt af dyrkning, gødskning, kemisk ukrudtsbekæmpelse osv.
Det er jo ihvertfald ikke denne plante, som "stikker".....

Venlig hilsen
Lone

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 10. juni 2017 kl. 21.29

Kan der ikke også være den fordel, at de små kløverplanter er nitrogenfikserende? I og med at de er med i ærteblomstfamilien? Landmænd siges at så kløver i græsmarker?

Og er der der noget om, at nogle kløverplanter har en pælerod, der er med til at løsne jorden?

På forhånd tak, hvis nogen har viden herom og vil give svar.

Mvh. Chris

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 10. juni 2017 kl. 21.55

Hej Chris.
Sneglebælg er den øverste på listen over indikatorplanter der viser Rt. i jorden. Hvis sneglebælg gror frodigt er der ikke kalktrang.
Vi har haft brugt den som udlæg til grøngødning i bl.a. gul sennep, og samtidig fik vi et praj om kalktilstanden i jorden.
Lucerne blev dyrket til grønmel og lå normalt i 3 år. Den udvikler en meget tyk dybgående pælerod, var en fortrinlig forfrugt men tung at pløje op.
Rød og hvidkløver bliver brugt i græsmarksblandinger med forskellig varighed. Rødkløver til kortvarig omdrift og hvidkløver til mere permanente græsmarker.

Vh. T&HPP

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 2. august 2017 kl. 10.37

Hej Hans
Forsinket tak for svar.
Groft sammenfattet, så er det altså et lille plus, hvis der gror sneglebælg i plænen, for så kan man (indtil pH/reaktionstal er mål ad anden vej) antage,
1. at plænen ikke behøver kalk, hvis der er meget sneglebælg, og
2. at plænen får en lille forsyning kvælstof (N) fra de ærteblomstrede, og
3. at jorden bliver løsnet (sædvanligvis godt for plæner) en anelse af pælerødderne.
Disse ting skulle være et minus for mosdannelse?
Her i vores plæne synes der at være mindre mos i de pletter, hvor der vokser sneglebælg, men ikke så frit for mos som i de pletter, hvor der vokser hvidkløver.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keldor Skov, 27. maj 2024 kl. 8.16

Hvad er det ud for de vedhæftet billeder der er ved at overtage vores græsplæne og hvorfor? og hvordan kommer man det til liv ?
på forhånd tak for jeres info og svar
dbh Skov

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keldor Skov, 27. maj 2024 kl. 8.17

Hvad er det ud for de vedhæftet billeder der er ved at overtage vores græsplæne og hvorfor? og hvordan kommer man det til liv ?
på forhånd tak for jeres info og svar
dbh Skov

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keldor Skov, 27. maj 2024 kl. 8.20

Her der der flere billeder af vores problem- mvh skov

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. maj 2024 kl. 10.18

Hej keldor.

Ud fra hvad jeg kan se på min mobiltelefon ligner dit ukrudt noget kløver og du kan være heldig at det forsvinder ved at tilsætte noget kvælstof til græsplænen..
Hvis ikke skal du igang med det store behandling .

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. maj 2024 kl. 19.53

Det ligner Humlesneglebælg - bemærk den lille spids i bladets top.
Det er en fin kvælstofsamlende plante.
Jeg er glad for den, og har den i plænen sammen med gul kløver, som den kan minde lidt om.

Nyt svar til emnet »Hvad er det som vokser i min græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad er det som vokser i min græsplæne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider