Skrevet af: Ellinor Wolff, 27. marts 2017 kl. 23.54
jeg har købt et hus med en dejlig have og et kæmpe kastanjetræ som er nødt til at lade livet, da der er sygdom i det.
Nu overvejer jeg at laden stammen stå i ca 2½ m højde, men er blevet i tvivl om det er en god ide. Vil det bare begynde at skyde helt vidlt, hvis jeg gør dette.
Formålet med at lade stammen stå er, enten at lave en skulptur ud af den eller også bruge den som fastgørelsespunkt for en hængekøje
Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2017 kl. 0.15
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 28. marts 2017 kl. 9.13
Hvis træet er sygt, er der vel ikke den store fare, for at det skal vokse vildt.
Jeg har skåret et fuglekirsebær ned til ca. 3 m. Jeg håber, at det vil skyde lidt, så det kan holde længere.
Min kone vil gerne have at det dør, så det kan rådne og skabe liv for insekter og fugle.
Det bruges som stativ til en klatrerose.
Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 17.16
Hvordan er det sygt?
Er det bladene, der visner- ikke rigtigt bliver til noget?
Er det skambeskåret= store grene er savet af?
Vi fik vores store fældet, men den kunne nok have stået 20-30 år endnu. Den havde det med at visne på to sider, det kunne være kastanjeminérmøl- eller at den fik havvind efter vi fældede et læhegn.
Vores blev fældet af profesionelle, og det var ved at rådne indefra i bunden. Men det blev fældet, da vi skulle have minirens, så maskinerne kunne komme ind i haven.
Vi fik også stubfræset, men nogle nye småtræer kom igen bagefter, de kunne dog let rykkes op.
Ærgerligt, for det var et stort smukt træ, der bare stod forkert.
Mvh
Tine- og vi gav 17.000 for 10 år siden- men det var inklusiv nogle andre trøer og deres stubfræsning. Og det måtte ned ovenfra i små dele. Det kunne ikke bare lægges ned.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. marts 2017 kl. 20.49
Kastanie-hegn er lavet af ægte kastanier. Ikke hestekastanie!
Anne Marie
Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 22.57
Hvem svarer du,Lønstrup?
Ingen taler vist om hegn her?
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2017 kl. 23.06
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ellinor Wolff, 28. marts 2017 kl. 23.23
jeg har haft besøg af en havearkitetk for hele min have skal omlægges. Hun sagde at der var begyndende sygdom i træet, men det måske godt kunne holde 5 år endnu. Vi besluttede bare at det skulle fældes nu, selvom der stadig er liv i træet.
Det jeg er bange for vil ske, hvis jeg blot fælder det i 2½ m højde er at det begynder at skyde helt vildt for at forsøge at holde sig i live. Min hæk som går ind under træet mangler i høj grad lys og kraft. Så den må også meget gerne få bedre betingelser ved at kastanjen bliver fældet
Men om stubben skal ende som skulptur eller støtte til hængekøje ved jeg endnu ikke.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.