Forum

»Stiklinger« af Japansk kirsebærtræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Peter Christiansen, 24. marts 2017 kl. 16.53

Hej.

Vi har et Japansk kirsebærtræ i haven, der må lade livet (er blevet for stort og optager for meget plads) Hele familien "græder" da det er ekstremt flot, men kun 3 uger om sommeren.
Kan man på noget måder tage stiklinger eller lignende, som kan "plantes" et andet sted?

Mvh HP

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Peter Christiansen, 24. marts 2017 kl. 16.56

Lige et nærbillede.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. marts 2017 kl. 20.17

Du kan pode grene fra den på fuglekirsebær-frøplanter nu, eller få en til at gøre det.
Hilsen
Anne Marie

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. marts 2017 kl. 22.16

Man kan godt stiklingeformere Japansk kirsebær , det lykkedes for mig , til min store min store overraskelse , var der kommet trevlerødder på en af stiklingerne sidste forår , nu er den sprunget ud inde i mit store sydvindue med 2 blomster og grønne blade er på vej,

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Peter Christiansen, 25. marts 2017 kl. 7.14

Hej Anne Marie og Svend.

Tak for svar. Jeg tror at jeg vil lade stubben stikke lidt op over jorden, og så håbe på at der kommer nye skud. Er set på eks. en Rødbøg i min have.
Angående stiklinger, satte du bare bare "grene" i vand og kan de plantes ud når de har fået rødder?

Mvh HP

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. marts 2017 kl. 9.04

Hej Hans Peter Christiansen

Når man vil lave nye planter ved at få stiklinger til at slå rod, er det bedst at sætte stiklingen ned i jord med det samme. Det lykkes ved de fleste planter, så hvorfor skulle det ikke kunne lykkes med japansk kirsebær?

Den eneste plante, jeg ikke har kunnet stiklingeformere, er rododendron!

Du gør sådan:

Tag en 7-8 cm lang kvist med blade på. Riv de nederste blade af og klip evt. lidt af de øverste blade, hvis de er store. Sæt kvisten ned i en potte med fugtig så- og priklemuld og tryk jorden godt fast omkring kvisten. Sæt en plastpose over potten og stil den et lyst sted, men ikke i direkte sol.

Der vil i de fleste tilfælde hurtigt dannes rødder. Det er ikke min erfaring, at det er en god ide at sætte kvisten i vand først.

Der findes indviklede regler for, hvornår på året det er bedst at stiklingeformere forskellige typer af planter. I stedet for at lære alle disse regler er det bedre at kaste sig ud i det. Lykkes det ikke første gang, så lykkes det nok næste gang. Og lav for en sikkerheds skyld mere end en plante. Man kan altid smide nogle væk, hvis man har for mange!

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Peter Christiansen, 25. marts 2017 kl. 13.40

Tak for alle svar, både her og privat. Resultatet er blevet at træet kun bliver skåret ned til ca. 1.5m. Således at det kan skyde igen og bliver nemmere at styre.

God weekend. HP

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. marts 2017 kl. 16.12

Så vil jeg håbe, at træet ikke er podet oppe under stammen.
Det er min japansk kirsebær.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 8. april 2022 kl. 15.32

Mon man vil kunne lave stiklinger af japansk Søjlekirsebær? Vil det nye “træ” også blive søjleformet?

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2022 kl. 19.18

Søjlekirsebær skal podes på en kirsebær grundstamme og kan derfor ikke stiklingsformeres... Desværre.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 8. april 2022 kl. 19.52

Jeg tænkte det nok. Øv:) tak for svar

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2022 kl. 21.59

Klip nogle stiklinger nu , eller bedre riv nogle stiklinger af med en såkaldt hæl , sæt dem i vand i et lyst vindue , gerne mod syd , de springer hurtigt ud , i løbet af nogle uger dvs 3-4 , vil der forhåbentlig være såkaldt vandrødder på , så planter du dem i meget fugtigt jord i en potte med en klar plastpose over , lad dem vokse lidt til før du fjerne plastposen , du burde også kunne se hvide rødder i bundhulerne i potterne , jeg får som regel rødder på alle mine stiklinge også japansk kirsebær , held og lykke med det .

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2022 kl. 23.02

Nu har jeg ikke så meget erfaring med at stiklingeformere buske og træer som dig Svend, men jeg ved dog at din stikling metode er mere en undtagelse end der er reglen .
Jeg er ikke støt på at man kan stiklingeformere søjlekirsebær og tror at hvis det var så nem som du beskriver det ville det være en metode man brugte i erhvervslivet...
Jeg tror hellere ikke at man ville få så gode plante kvaliteter ud af det i længden og ved at pode opnår man også hurtigere og bedre salgsvarer dvs. planter klar til salg allerede på 2 til 3 år hvorimod stiklinger vil tage længere tid .

Men Line skal hel klart give det et forsøg.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 8. april 2022 kl. 23.07

Jeg tænker mest på om søjleformen vil blive bevaret når stiklingen vokser

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2022 kl. 23.30

Ok ..Jo det vil den gøre .

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 8. april 2022 kl. 23.36

Ok:) jeg vil prøve … så må det briste eller bære

Nyt svar til emnet »»Stiklinger« af Japansk kirsebærtræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > »Stiklinger« af Japansk kirsebærtræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider