Forum

Hvor brede bliver dahlia?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 24. februar 2005 kl. 15.03

Jeg har købt dahliaknolde og vil have dem i krukker på terrassen. Men jeg har købt høje dahliasorter (100 cm) – hvor brede bliver de? Bliver det sådan noget tyndbenet og højbenet noget, eller vil det fylde krukkerne godt ud?

Tak!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 24. februar 2005 kl. 15.36

Hej Eva,
De fylder rimeligt godt over jorden, men også under jorden, så sørg for at krukken er stor nok!

De skal nok have noget støtte senere på året, da de ellers godt kan lægge sig ned efter blæst.

God fornøjelse med de mange flotte blomster!

Mange hilsener
Mette Hansen

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 25. februar 2005 kl. 11.39

OK! Mine krukker er sådan 50 cm i diameter foroven, så jeg håber at det passer og de vil se flotte ud. Vil forkultivere dem indenfor i potter så snart jeg får knoldene hjem, for at give dem et forspring.

Så må vi se – det er altid svært at gætte hvordan det ender når man ikke har prøvet det før!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 25. februar 2005 kl. 14.37

Ja, det er det!

Jeg havde dahliaer for første gang sidste år – dog i et bed. Jeg fik et par af min svigerfar og satte dem op ad en sydvendt mur uden for gæsteværelsesvinduet, da jeg tænkte at de bliver nok ca. 1–1½ meter høje, men det blev til de to største flotteste røde ponpondahliaer i næsten 2 meters højde! Så man kan ikke helt vide, hvad der kommer ud af ens anstrengelser.

God fornøjelse!

Mange hilsener
Mette

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 25. februar 2005 kl. 17.48

Kan jeg måske sætte 2 knolde i én krukke, eller vil det være "overkill"?

Jeg er også vild med pompom'er...

Eva

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Jørgensen, 15. november 2005 kl. 22.24

Hej
kan man tage frø fra dahlia og bruge dem året efter?

hilsen marianne

Nyt svar til emnet »Hvor brede bliver dahlia?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvor brede bliver dahlia?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider