Forum

Har fået Bredbladet plante i græsplænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Laursen, 22. september 2016 kl. 19.40

Jeg har fået noget ukrudt i haven efter jeg har fået fjernet mos. Har ikke tidligere været i haven. Er der nogle der ved hvad det er, og hvordan fjernes det uden at skulle have fat i hver enkelt plante.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. september 2016 kl. 23.08

Det er svært at se. Det kunne ligne vejbred. Vil tro de forsvinder efter et par græsslåninger enten i år eller næste år.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2016 kl. 23.28

Kan du ikke tage et nærbillede?

Jeg tror ikke helt på bredbladet vejbred, det kunne derimod ligne cikorie? Hjulkrone?

Men, det er svært at sige, hvilke frø, der har ligget gemt i jorden.

Mvh
Tine

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Laursen, 23. september 2016 kl. 13.27

ok her er et illede som er taget tættere på

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Laursen, 23. september 2016 kl. 13.29

det er et stort stykke af græsplænen

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. september 2016 kl. 23.03

Ok. Tak for nærbilledet, der desværre ikke gør mig ret meget klogere. Er bladene ru eller glatte? Hårede eller glatte?

Jeg ville trille dem over med plæneslåeren, så er du så rart af med dem. Men kunne du måske for min nysgerrigheds skyld frede et par, så vi kan se, hvad der kommer ud af det næste år?

Jeg er super nysgerrig nu.

Men- ru eller glat?

Mvh
Tine- ingen bud, slet ikke på de der tykke bladnerver. Hvad pokker er det mon lige?

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. september 2016 kl. 23.20

Er landet på måske cikorie. Meget måske. Men det kan passe på, at du har fået findelt rødderne, så de starter 1000-vis af nye planter.

Men det er meget måske!

Mvh
Tine

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. september 2016 kl. 23.29

Det er ikke vejbred.
Er der nogen der tænker i noget kongelys af en slags? Det er godt nok en tæt bestand, hvis det er fra frøbanken i jorden.
Hvad var der i stykket sidste år?
Er græsplænen nyanlagt?
Det er sikkert rigtigt, at de forsvinder næste år, hvis de bliver holdt nede ved slåning. Det kunne ligne en toårig plante.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Laursen, 23. september 2016 kl. 23.41

Tak for svarene indtil videre - Åbenbart ikke så nemt at fastslå hvad det er - I morgen tager jeg flere billeder, som måske så kan hjælpe lidt mere -
For at fjerne mos satte jeg 2 fjedre på rotor knivene og kørte over plænen af flere gange.
Det er en ca 15 år gammel plæne, som har gået gødning og kalk i juni måned . Og efter ca 2,5 måned er der ingen mos, men så til gengæld de andre - Det er kun på ca det halve af græsplænen de er der - ca 60 - 80 m2.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. september 2016 kl. 0.07

Tilde P. Så hænger det fortsat i om bladene er ru eller glatte.

Så længe dette er uoplyst, kan det fortsat være mange slags planter.

Mvh
Tine- Kongelys er nydelige.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. september 2016 kl. 8.46

@ Jørgen Lauersen

Træk en plante op og lav et billede med både rod og blade. Det kan være oplysende om det er en pælerod eller trævlerod.
Vh. T&&HPP

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. september 2016 kl. 10.34

Det er ikke fordi jeg vil reklamere for pågældende frøfirma, nen prøv og kig her: www.albinusfro.dk/shop/vejbred-glat-bredbladetplantago-560p.html eller goole billeder på vejbred og samnenlign med dem du har.
Jeg er stadig overbevist om, at det er vejbred du har

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 24. september 2016 kl. 11.06

Tror også det er enten glat eller dunet vejbred. Hvis, så er den til at komme af med, som Vibeke skrev, når plænen slås, men, men.. det er en lusket fyr, den kan godt finde på at flade ud så den holder bladene fladt ud langs jorden.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. september 2016 kl. 11.25

Jeg tror stadig ikke på, at det er en vejbred.
Jeg har lige nu haft fat i både bredbladet og lancetbladet vejbred. Begge arter har meget tydelige fingernervede blade, som jeg synes ikke kan ses på billederne.
Bladene på billederne er også for lange til bredbladet og for brede til lancetbladet.
Men et nærfoto af bagsiden af et blad kunne være ønskeligt.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 24. september 2016 kl. 20.56

måske kulsukker, føles blød på oversiden og ru på undersiden

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Olesen, 30. april 2018 kl. 10.29

Hej Jørgen, jeg har nøjagtig samme problem som du. også kun i den ene side af plænen, lige nøjagtig et sted hvor der for 4 år siden blev lagt ny jord efter kloakering. Så min mistanke var at den nye jord har været fuld af frø. De første par år kunne jeg let trække dem op med deres tynde rødder, i år er det ikke muligt længere. Hvad endte du med af løsning? Mvh Lars

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 30. april 2018 kl. 13.23

Gammel tråd der er vækket til live igen - så problemet er sikkert allerede løst - dog uden at svaret er kommet her på siden.

Det kunne godt være en Høgeurt.

Jeg har selv Høgeurt i græsplænen, men min er nu en Pomeran-Høgeurt - så jeg nænner ikke at slå græsset når den blomstrer - jeg vil hellere nyde syner end at have et "grønt gulvtæppe".

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 1. maj 2018 kl. 18.24

Kim Pedersen: Din plæne er en fryd for øjet! De var i vores tidligere græsplaæne, som desværre blev nedlagt i forbindelse med markant ændring af haven. Hvor ser det bare godt ud med de orange blomster.
På vores nye plæne er der kun de almindelige gule høgeurt, hvis roset ligger helt flad ned mod græsset og slet ikke er så dekorativ som pomeranshøgeurten. Det bliver noget med at så dem.

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Har fået Bredbladet plante i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Har fået Bredbladet plante i græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider