Skrevet af: Lene Bang, 6. september 2016 kl. 18.49
Jeg har et lille jordlod i en nyttehave, som jeg gerne vil bruge som »børnehave« for planter, jeg gerne vil have i min fremtidige have (inden for de næste 8 år) - så de kan gro og blive store allerede nu, og ikke først når en større have er en realitet. Mit spørgsmål er: på en planteskole for store træer/buske har jeg set, at deres planter står i plastik af en slags, (så det nemt kan flyttes og rødderne ikke tager skade ved flytning tænker jeg). Skal jeg plante mine planter på denne måde (og i så fald hvordan), eller bare normalt og så flytte dem på bedste vis med stor jordknold til den tid? Det drejer sig om fx. syrisk rose, rododendron, magnolia, kirsebærtræ, dronningebusk.
Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2016 kl. 22.57
Store træer bliver dyrket direkte i jorden og flyttet med få års mellemrum, så de danner en tæt rodklump.
Skrevet af: Tine Horsum, 6. september 2016 kl. 23.49
Planteskoleplanter flyttes ofte (årligt), så de er klar til at flyttes ved salg.
Du kan ikke have en plantebørnehave- uden de flyttes årligt. Spørgsmålet er så, om det kan betale sig?
Hvis det var mig, ville jeg bruge "børnehaven" til de toårige urter/blomster.
Men, det er nok bare mig. ;-)
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.