Forum

Liguster som busk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Mikkelsen, 21. august 2016 kl. 15.55

Hej.
Er der nogen der kan fortælle hvordan man trimmer en ligusterbusk så den ikke bliver for høj eller bred? Det er IKKE en hæk og skal ikke være det.
Mvh
LotteM

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2016 kl. 16.44

Jeg har i mange år brugt liguster som man bruger og klipper buksbom. Liguster bliver ikke ramt af buksbomsyge og er nemme ar formgive.
strikingeshave.blogspot.dk/2016/08/beskring-og-formgivning-af-buske-og-trer.html
Jeg har selv avlet ligusterbuske og opstammede træer ud fra en enkelt nyvokset ligustergren fra større enkeltstående ligusterplanter.
Det er tiden nu, hvis du selv har ligustergrene.
Ingeborg

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Mikkelsen, 22. august 2016 kl. 10.48

Tak Ingeborg
Vi flytter til en have, hvor ligusterplanterne har fået lov til at vokse, og der er så flotte. For at bevare dem sådan, skal vi så klippe af i toppen, eller helt i bunden, når der med tiden skal udtyndes og reduceres i højden?

Tak for kig og inspiration i din flotte have :-)

Lotte

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. august 2016 kl. 13.29

Altså, jeg ville behandle dem som enhver anden prydbusk, dvs fjerne de ældste grene ved basis jævnligt i det tidlige forår.

Hvis man vil styre højden- er det jo ikke mere en fritvoksende busk, og liguster bliver ikke så voldsomt høj- en tre meter måske 3½. De vokser ikke ind i himlen. Derimod kan de blive ret bredde.

Mvh
Tine- der afskyer ligusterhække, eller rettere hækklipning.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2016 kl. 16.22

Heh Lotte
Det er altid nemmest at rådgive, når man kan se er billede. Som Tine skriver, kan en uklippet liguster
blive 3-4 meter høj og så er den virkelig svær at gøre noget ved, fordi den nemt bliver bar i bunden.
Så prøv at sætte et billede ind. Så kan jeg måske finde et par andre billeder af mere fritvoksende liguster.
Ingeborg

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Mikkelsen, 22. august 2016 kl. 18.57

Hej begge

Uhhh, det var højt, nok for højt da det måske vil genere havudsigten. At klippe af dem forneden om foråret er i hvert fald en løsning i første omgang.
Tror de er en meter lige nu og det er fint.

Vi er ikkke flyttet ind endnu, så kan først tage billede senere.

Jeg er ret vild med liguster men KUN når de får lov bare at være. Dejlige blomster der dufter skønt og god sommerfugle og bi tiltrækker.

Mvh Lotte

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2016 kl. 20.10

Jamen så klipper du dem bare i toppen når de har den ønskede højde. Jeg forstår ikke helt om det er en hæk nu, eller om det er enkeltstående liguster med afstand imellem og på række?
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2016 kl. 20.12

Jeg har en hæk liguster, som har 80 cm lange topskud fra i år. De skal bare klippes ned til udspringspunktet i toppen.
Ingeborg

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2016 kl. 10.02

Hvis den ikke skal se klippet ud, skal den, som Tine skriver, beskæres i bund.
Du fjerner de grene, der er gamle og for høje så langt nede ved jorden, som du kan komme til. Max 1/3 pr. år.
Så vil den aldrig blive for høj.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Mikkelsen, 26. august 2016 kl. 20.37

Det er nok det vi skal gøre Tine og Lars.
Så dem igen i dag, de er ca, 2 m høje - lidt højere end jeg huskede.
Tak for svar

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2016 kl. 9.22

Det bliver ikke helt nemt! Jeg kan også se en hasselbusk inde i ligusteren. Ligusteren har næppe så mange skud helt fra bunden, som vi kan se på billedet. Men jeg er også enig med Lars og Tine. Når jeg skriver at det ikke bliver helt nemt, er det fordi du både skal HELT NED I BUNDEN hvor ligusteren forgrener sig, den er jo startet med een stikling, som er skåret ned for at forgrene sig. Det vil sige at du skal barbere den helt ned. Du kan jo ikke lade hver anden stå, fordi disse 2 m grene nu vil nyde ikke at have så stor konkurrence og vokse med ekstra fart. Om du vil klippe helt ned hvert 2. År tror jeg næppe, det tager jo et års tid at genskabe 1 m høje buske. Der vil komme flere og flere skud fra bunden. Der er jo en grund til at ligusteren normalt er en hækplante.
Jeg har lige savet en lille ligusterhæk ned. Den var plantet for at afskærme mod en parkeret lastbil. Lastbilen bor der ikke mere og jeg har bare ladet hækken gro og kun klippet siderne . Nu har jeg savet den ned til 60 cm og der var armtykke stammer fornede.
Planen er nu at den viil skyde meterlange skud, som skal holdes kraftigt nede 2-3 gange om året.
Ingeborg

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2016 kl. 9.30

Er det i det hele taget dine buske? Hvis rionettet som man kan se på billeder er sat i skel, kunne det se ud som om ligusteren er plantet på den ene side af rionettet, måske på naboens grund?
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. august 2016 kl. 11.45

Det ligner mere en storbladet elm, der gror mellem ligusterne. Den skal væk!

Nyt svar til emnet »Liguster som busk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Liguster som busk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider