Forum

Plænens pleje i regnfulde år

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2016 kl. 20.40

Jeg har lige kunnet nå at klippe græsplænen i perioder, hvor den var tør. Enkelte gange har det knebet og så har græsset sat sig fast i en krans omkring rotorhuset og i udkastet op til opsamlingskurven, - ren spinat!
Vi havde anskaffet os en ekstra dims til bioklip, men det opgav jeg ret hurtigt. Hvordan har I andre haft det med bioklip i år? Jeg kunne i Fanny Møllers beretning i Havenyt læse at det ikke var helt så fint med bioklip i år.
Hvordan er det så med robotklippere i dette våde vejr? Kan den i det hele taget køre?
Venter spændt på Jeres erfaringer.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2016 kl. 20.44

Jeg er blevet belønnet for det store arbejde jeg lagde i græsplænen allerede fra sidst i april, med 3 gange vertikalskæring, afrivning, nysåning med 15 kg græsfrø, gødning, topdressing og eftersåning af et par bare pletter, hvor det viste sig at der var det bare "filt" og ikke ret meget jord. Indtil videre er der ingen mos eller ukrudt. Men plænen var også næsten kun jord til at starte med.
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. juli 2016 kl. 20.46

Jeg har ventet til de tørre perioder og klippet græsset højere end eller og gerne med et par dages mellemrum. I de våde perioder har jeg ladet det være og glædet mig over mælkebøtter, bellis, brunelle og forskellige kløverblomster.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. juli 2016 kl. 21.11

PS. Det er en meget smuk plæne du har Ingebrog. Min ligner nok mere en tæmmet vildnark ;-)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2016 kl. 21.29

@Vibeke. Dels kan jeg li' en fin græsplæne, sådan rent for øjet, men vi bruger den meget til boldspil, tennis og ikke mindst kongespil, som vi spiller på alle årstider. Vi har sådan en konkurrence: Jyderne mod Sjællænderne. Vi spillede også 1. juledag. Så plænen er bestemt ikke kun til pynt.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2016 kl. 23.58

Jeg har lige slået min- men så fik maskineriet hikke.
Så nu må den til rep. Og jeg må nøjes med elklipperen så længe.

Jeg må indrømme, at den del af plænen, der består af hvidløver- er lidt fredet. Men brombær- ikke er!

Og at jeg i det mindste kunne lægge mig lidt, og få vejret igen- uden snegle. Det havde jeg glemt: At man som barn lå på ryggen- og kiggede op i himlen- og på skyerne.

Det er da lidt dårligt, at der skal gå 40 år, før man får gjort det, igen!

Mvh
Tine- træt- men nu er der slået

Nyt svar til emnet »Plænens pleje i regnfulde år«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plænens pleje i regnfulde år

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider