Skrevet af: L. Bentsen, 19. juni 2016 kl. 19.28
Jeg håber, at I kan hjælpe mig med at finde ud af, hvilken type rose der er tale om her. Den står i en have, hvor den kan være plantet en gang mellem 1960 og 1980. Den fylder ca. 3-4 x 5 meter.
Udover et bud på sorten vil jeg også høre, om det er muligt at formere den og at få den til at trives i sandholdig jord - og i så fald hvordan jeg bedst gør det.
Tak for hjælpen!
Skrevet af: L. Bentsen, 19. juni 2016 kl. 19.29
Her er et close up af en af klaserne
Skrevet af: Gartner Duun, 19. juni 2016 kl. 21.53
Den nemmeste måde er nok at lave stiklinger af den. Det ved jeg at flere har benyttet som den sikreste metode . Men de professionelle bruger det at okulere , som er vanskeligere da det bl.a kræver lidt øvelse .
Hvordan du stiklingformer roser kan du læse mere om via søgefunktionen øverst oppe .
Jeg har intet bud på et navn til din rose men vil foreslog dig at sende dit billede til en rosenplanteskole som sikkert vil kunne hjælpe dig med et navn . Der ligger en planteskole i Løwe.
Held og lykke med projekterne.
Skrevet af: L. Bentsen, 20. juni 2016 kl. 8.21
Hej Søren
Tak for tippet med rosenplanteskolen.
Hilsen Lola
Skrevet af: Boi Jensen, 20. juni 2016 kl. 17.00
Hej L. Bentsen
Okulering skal ske fra midten af juli til midten af august.
Iøvrigt kan du også få Rosenplanteskolen i Løve til at okulere rosen for dig, hvis han ikke har den i sortimentet i forvejen.
Det er ikke så vanskeligt, hvis du ikke er bange for kniven at lave okulationer - eller du kan pode den, ligesom man poder et frugttræ. Det er bare på et andet tidspunkt det så skal foregå på.
Stiklingeformerede roser får normalt ikke så god en rod, så de bliver ikke nær så sunde og blomsterrige som når de okuleres på en ordentlig rod og der er nok 10 forskellige at vælge imellem og når det skal være en af den størrelse du beskriver, bør det nok være på enten rosa laxa eller rosa rubiginosa. Og roser og sandet jord er ikke nogen god kombination - der SKAL ler til - og gerne i store mængder, hvis roser skal lykkes. Der er noget i leret, som gør at roser nemmere klarer sig godt - og desuden kan leret indeholde op til 10 gange så meget vandreserve og gødningsreserve som sandet jord kan. God held med rosenformeringen.
Skrevet af: Henry G., 22. juni 2016 kl. 13.02
Mit tip er at det muligvis er en Busket rose (Parkrose): Rosa `Elmshorn´ den blev brugt meget for en del år siden, da den er meget robust og rigtblomstrende. Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.