Skrevet af: Helle Wagner, 12. juni 2016 kl. 20.26
Jeg har et kæmpestort, gammelt rhododendronbed. De fleste af planterne er en lidt kedelig, hvid art, som kun blomstrer 4-5 dage - jeg har haft haven i 5 år nu, og det er ikke kun i år, hvor det jo har været meget tørt. (bedet er nok 50 m2, og planterne 3-4 meter høje, så det er ikke realistisk at vande det i tørre perioder). Jeg overvejer, om jeg kan skifte nogle af buskene ud med nogle mere spændende arter, med lidt flere farver og lidt længere blomstring. Men kan man plante nye rhododendron i et gammelt bed?Måske hvis jeg lægger et lag spaghnum ovenpå jorden? Hvis der nogensinde har været spaghnum i bedet, er det forsvundet for længst, men det er sandet jord, og jeg plejer at give det alle de fyrre- og grannåle, jeg kan rive sammen. Planterne er ellers sunde og fine, men jeg synes det er for kedeligt at de blomstrer så kort tid.
Hilsen Helle, Rørvig
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 20.57
Nu har der jo slet ikke været almindelige kølige fugtige forhold for især Rhododendron i år. Jeg tror at de har blomstret en 5-6 dage, for nu at stå med slatne "klude", som bestemt ikke pynter. Jeg har også meget store Rhododendron, som jeg besluttede for at klippe ned. Det tåler de nemlig fint. Du får selvfølgelig ikke ændret på farven, men det giver måske plads til at plante et par andre farver imellem, når du går hårdt til dem med saksen.
Ingeborg
Skrevet af: Helle Wagner, 12. juni 2016 kl. 22.49
Tak for svaret. De har aldrig blomstret mere end 4 dage, heller ikke under mere rhododendronvenlige vejrforhold, så jeg tror simpelthen det er en art, som blomstrer utrolig kort tid. Bagerst i bedet står en enkelt lilla plante, og den holder mere end dobbelt så lang tid. Mht. at klippe ned: da jeg overtog haven, havde de ikke været beskåret i mange år. Bedet bestod af en enorm busk, men indeni var den fuldstændig død - nogle af grenene var 3-4 m. lange, men helt bare, undtagen 5-6 blade i spidsen. for 2 år siden brugte jeg en hel uge på at barbere den ned til under halv størrelse, det var i april, og allerede samme år blomstrede den - ikke så meget, men til gengæld lavede den et væld af nye skud, både fra grenene og fra jorden, så nu står den fin og kompakt. Så jeg kan helt tilslutte mig, at den tåler en hård beskæring!!
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. juni 2016 kl. 8.25
@ helle wagner - du kan sagtens fjerne nogle af de kedelige og plante andre sorter eller arter hvis du giver den noget nyt voksemedie
Skrevet af: Gartner Duun, 14. juni 2016 kl. 21.51
Uden at have særlig meget forstand på rododendron så kunne jeg godt forestille mig at disse kunne rammes af mange forskellige sygdomme, inkl. virusser . Så de med tiden bukker under eller næsten.
Så er der sikker ikke andet for at give dem en ordentlig tur med ørnenæbet. Eller som Mogens foreslår det, at skifte ud i blandt dem.
Hvis man vil vide mere om rododendron og azaleaer , så er Niels Skjoldborg s bøger værd at læse .
Skrevet af: Helle Wagner, 16. juni 2016 kl. 11.32
Tak - nu fik jeg det svar, jeg håbede på. Jeg rydder nogle af de gamle og køber noget spaghnum, og så er det ellers ud og finde spændende nye rhododendron!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.