Forum

Staudebed vil ikke rigtig lykkes

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette I., 7. juni 2016 kl. 8.13

Jeg er ny i haven og er på 2 år igang med at etablere og forbedre staudebed mod syd.
Jeg har god lerjord og alt hvad jeg planter kommer fint igang og vokser.
MEN jeg må nu for 2. år konstatere at det hele hurtigt bliver lidt kedeligt og afbrændt at se på. Jeg ved der har været meget varmt og tørt og jeg har også vandet.
Jeg har valgt stauder som angiveligt skulle kunne klare tørke og sol men jeg syntes alligevel ikke at det ser friskt og frodigt ud.
Andre steder i bedet er der let skygge fra en magnolia og der ser det stadig skønt ud.
Kan jeg plante et let træ i forgrunden af dette sydbed som grænser op til et hegn og i såfald hvilket vil være godt at have mellem stauder. Det skal jo nok ikke blive for stort og tage for meget næring. Bedet er langt og ret smalt og for at give lidt skygge må træet stå foran i bedet.
Anbefal også gerne frodige stauder til et tørt sydvendt staudebed.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. juni 2016 kl. 8.43

Hej Mette I.

Jeg har også stiv lerjord, og jeg har løbende flyttet om og forbedret mit staudebed i de 5 år, jeg har haft haven. Jeg vil tro, at de planter, vi har flyttet inden for det seneste år, behøver ekstra meget vand. Måske kan planterne klare sig bedre uden vand, når de har stået på samme sted lidt længere tid.

Om aftenen, når jeg går og vander i denne tørre periode, kan jeg heller ikke lade være med at tænke på, hvor dejligt det er, at nogle planter klarer sig udmærket, selv om det er tørt, mens andre virkelig har behov for at blive vandet meget.

Men jeg ønsker ikke at undvære min ridderspore, mine pæoner eller mine roser. Så derfor må jeg vande ;-)

Du ønsker forslag til planter, der kan tåle tør jord. Her kan jeg nævne fjerbusk, løvefod og lavendel, som står overvældende flot lige nu, uden at blive vandet. Langs huset og mellem trædesten har jeg citrontimian, som aldrig bliver vandet, og det trives fint. Citrontimian får de fineste blomster om nogle få uger.

Jeg ved, at der findes lister og planter, der kan lide at vokse, hvor der er tørt. Jeg finder lige et par stykker:

staudefeen.blogspot.dk/2011/11/stauder-til-den-trre-jord.html

haveselskabet.dk/toertbed

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. juni 2016 kl. 16.35

Har haft det samme problem. Efter jeg er begyndt at tilføre både blad og køkkenkompost, samt brunt bunddække, er det år for år blevet bedre og bedre. I år er det stadig grønt selvom jeg ikke har vandet og ikke slattent eller visnet som det var de første år.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette I., 7. juni 2016 kl. 17.07

Ja jeg skal nok lade tiden arbejde for mig kombineret med jorddække og tålmodighed.
Timian som bunddække lyder smukt .Det vil jeg prøve. Tak

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. juni 2016 kl. 8.45

Hej Mette I.

Jeg er også meget glad for min citrontimian. Jeg er fri for at luge, hvor det vokser, og det er bare SÅ pænt. Det eneste, jeg gør, er at studse det lidt, når det har blomstret – ellers ingenting.

Men jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at netop citrontimian ikke er så høj som almindelig timian af den slags, som man normalt har i krydderurtebedet. Det er en fordel. Mit er ikke højere end ca. 5 cm. Og blomsten er rødlilla – lidt ligesom blomsterne på lyng − hvilket er meget yndigt.

Den almindelige timian kan nemt blive lidt ranglet, og dens blomster er ikke nær så pæne som hos citrontimian.

Desuden spreder citrontimian sig meget og kan hurtigt dække store arealer. Jeg startede ud for et par år siden med ganske få småplanter, som jeg havde tigget mig til et sted, hvor planten var begyndt at brede sig ud på en grusvej. Nu har jeg nok 3-4 kvadratmeter med citrontimian. Og det er heller ikke vanskeligt at begrænse, hvis det breder sig på steder, hvor man ikke ønsker at have det.

Alt i alt en ønskeplante!

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Staudebed vil ikke rigtig lykkes«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Staudebed vil ikke rigtig lykkes

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider