Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 31. maj 2016 kl. 20.18
Er der nogen der kender denne busk? Vi har en gammel landbohave og den har stået her siden vi kom hertil for mere end 25 år siden. Det er formentlig en busk af ærteblomstfamilien, men bladene er lidt særprægede. Bladene er samlet i et lille firkløver og disse 'firkløvere' sidder som uligefinnede blade på stænglen. Blomsterne sidder enkeltvis - ikke i klaser som på guldregn. Busken er 3 - 4 m høj.
Skrevet af: Gartner Duun, 31. maj 2016 kl. 22.03
Det er ærtetræ.
Skrevet af: Gartner Duun, 31. maj 2016 kl. 22.06
Sibirisk ærtetræ caragana pymea
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 31. maj 2016 kl. 22.35
Jeg har selv tænkt på sibirsk ærtetræ, men bladene ligner ikke. Så vidt jeg kan se på billeder af ærtetræ, har det uligefinnede blade. Min busk har i stedet for 4 småblade der ved en fælles stilk hæfter på en grenstilk. (beklager den lidt dårlige forklaring men jeg tror man kan se det på billedet).
Skrevet af: Anne Demant, 31. maj 2016 kl. 22.36
Ej, det er nok ikke en akasie, måske en gyvelart..
Søren, er det ikke dig der er gartner eller noget i den stil.. ? findes der en kløverbusk med gule blomster?
Skrevet af: Anne Demant, 31. maj 2016 kl. 22.38
Irene, får den bælge eller "oppustede" blærer efter blomstring?
så kunne det være en art blæretræ (tror jeg de hedder)
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 31. maj 2016 kl. 22.42
Ja akacie ligner - men alligevel ikke. De billeder jeg kan finde af akacier har ligesom ærtetræ uligefinnede blade, og blomsterne er i klaser. På min busk sidder blomsterne enkeltvis.
Men tak for jeres interesse - jeg er stadig meget mystificeret over hvad det er for en busk. Jeg har flere tidligere år prøvet at finde frem til hvad det er for en busk, men har hver gang måttet give op.
Men jeg vil meget gerne have flere input.
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 31. maj 2016 kl. 22.49
Nej den får små bælge. Det er ikke en blærenød - sådan en har vi også, og den kendte jeg heller ikke før vi overtog denne gamle have..
Skrevet af: Tom Andersen, 31. maj 2016 kl. 22.51
Prøv fugleognatur.dk og du vil få svar :)
Vend gerne tilbage og fortæl, hvad du har.
Skrevet af: Anne Demant, 31. maj 2016 kl. 22.54
Irene, jeg har set en akasieart hvor blomsterne ikke sad i ranke. men mener efter nærmere eftertanke, der kun var 3 kodede blade.
jeg håber lidt at Søren ved om det kan være en underart af kløverbusk, han plejer at være ret skarp.
Ellers må du prøve på fugle og natur, lægge foto ind under karplanter og spørge. Hvad de ikke ved tror jeg ikke der er nogen der ved :-)
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 31. maj 2016 kl. 23.00
Bladene - har jeg nu fundet ud af i en flora - er koblede - i dette tilfælde 4-koblede. Ligesom kløverblade, der bare som regel er 3-koblede. Så det der med en kløverbusk lyder ikke helt i skoven :-)
Skrevet af: Anne Demant, 31. maj 2016 kl. 23.01
Irene, så er det sikkert en blærebælg art (det er en stor familie)
nej blærenød er noget helt andet.
Skrevet af: Anne Demant, 31. maj 2016 kl. 23.06
Nøj hvor vi krydser :-)
Tror Søren finder ud af om det er kløverbusk.. hvis altså ikke han er gået i seng :-) Jeg kender den faktisk kun med rødlige blomster.
Jeg hælder lidt mest til blærebælg.
Skrevet af: Gartner Duun, 31. maj 2016 kl. 23.22
Hej Anne
Tak for de pæne ord. Jo jeg er gartner og har stadig meget at lære endnu ......
Vedr billede så er det svært at se detaljer på mobiltelefonen så jeg skød lidt fra hoften . Jeg tror at i er lidt inde på det rigtige nemlig en ærtebusk . Min far har en hvor der kommer lilla blomster på i spidsen af busken . Denne er krybende. Den minder lidt om den.
Hvis ikke der melder sig en der kender den så kan jeg gå en tur i litteraturen og se om ikke jeg har den i en af mine bøger . Men det bliver først i morgen.
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 31. maj 2016 kl. 23.38
Anne - jeg var for hurtig med blørenød/blærebælg. Men har blærebælg koblede blade?
Billedet er desværre kommet til at ligge ned, men jeg tror bladene er tydelige nok. Ellers sender jeg gerne et nyt.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. juni 2016 kl. 1.27
Shutterstock har flere fotos af dit træ,hvor "firkløveret" tydeligt ses. Men på andre googlebilleder har det mange blade. Gad vide om den findes i både en "firbladet" og en "mangebladet" version.
www.shutterstock.com/pic-103917194/stock-photo-caragana-arborescens-peashrub-acacia-branch-isolated-on-white.html
Skrevet af: Anne Demant, 1. juni 2016 kl. 10.30
Irene, Jo jeg synes dit foto er tydeligt nok. Hvad angår bladene på blærebælg og for den sags skyld også ærtetræ og kløverbusk, er jeg ikke meget inde i underarter og bladene derpå. Jeg er bare alm. plantenørd :-)
Linket Anne-Grethe (16) har lagt er et ærtetræ.. hm
men kan ikke finde nogen beskrivelse af det, det er sådan et jeg kender som akasie. suk.
Jeg har nu både sovet og arbejdet lidt og er blevet enig med mig selv om, at jeg melder pas. Sætter min lid til Søren eller at du, som foreslået, prøver på fugle og natur.
Men i så fald, som Tom (indlæg 9) skriver, så vil vi gerne vide hvad de svarer.
Skrevet af: Gartner Duun, 1. juni 2016 kl. 11.50
Det er ikke akacia for det eneste vi har af den slags er Robinia og det er et træ .
Jeg kan ikke rigtig komme det nærmere end at det er en ærtebusk af en eller anden slags .
Jeg er næsten sikker på Ann-marie bedre kan svare på det .
Problemet er også at jeg ikke kan se så mange detaljer på billede.
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 1. juni 2016 kl. 12.35
Jeg har konsulteret Damarks Fugle og natur og har der fået svaret, at det er en ærtebusk. Jeg har stillet et tillægsspørgsmål mht. forskellen i bladformer: finnede ( som er det der vises når man googler den) og koblede (som min busk). Er spændt på svaret.
Tak alle for jeres indsats, det har været til god hjælp. Anne-Grethe, dit link var meget interessant, og fik mig til at lede videre i den engelsksprogede botaniske verden. Det gav et par billeder mere med 4-koblede blade på ærtebusken.
Skrevet af: Gartner Duun, 1. juni 2016 kl. 13.51
Hej Irene.
Har du nogen ide om den er selvsået ? for hvis den er det kan den indeholde lidt fra begge forældrene og derved være svært at artsbestemme. Det samme gælder for nogle af vores hjemlige orkideer.
hilsen Søren.
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 1. juni 2016 kl. 22.16
Hej Søren
- det ved jeg faktisk ikke, for busken har stået her i al den tid vi har boet her. Måske har den stået her fra ca 1955 hvor der blev bygget nyt stuehus. Det er bl.a. derfor jeg synes det kunne være lidt sjovt at finde ud af hvad det er. Har det f.eks. været en almindelig haveplante her i området på den tid? Er det en plante de har hentet i naturen? Jeg kendte de mennesker der boede her dengang, og jeg ved at de ikke ruttede med pengene til eksotiske ting i haven :-)
Skrevet af: Anne Demant, 1. juni 2016 kl. 22.40
Det har jo været både fornøjeligt og lærerigt, jeg er også lidt spændt på om du hører videre fra F&N om bladene.
Søren, du har jo hjulpet mig mange gange, så det er skam ikke bare pæne ord :-)
Tror forresten aldrig man kan blive helt udlært, når det gælder hverken planter eller dyr.
Skrevet af: Gartner Duun, 2. juni 2016 kl. 13.56
Der er mange ting at lære indenfor de grønne fag og så huske det bag efter .
Men jeg lære bedst ved oplevelser, at jeg kan huske episoder hvor en plante eller flere indgår. Så husker jeg den/dem.
Jeg læser også lidt men har det med at glemme igen, hvis ikke jeg skal bruge det til noget .Økologi har stor interesse men jeg dyrker det ikke 100% og slet ikke efter at vi har fået så stor en have .Med det mener jeg at der bliver f.eks ikke lagt kompost ud i staudebedet. Så satser jeg på at køkkenhaven bliver det .
Skrevet af: K. Olesen, 2. juni 2016 kl. 19.46
Dette websted - "Plants for a future" - beskriver i hvert fald 9 underarter
(liste nederst på siden)
www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Caragana+arborescens
- herunder varieteten sinica, der tilsyneladende har trekoblede blade:
www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Caragana+sinica
Der omtales over 100 underarter, fortrinsvis i Kina.
På nogle varieteter erstatter en torn et blad.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/Caragana_distribution.svg/940px-Caragana_distribution.svg.png
Lang liste på svensk wikipedia:
sv.wikipedia.org/wiki/Karagansl%C3%A4ktet
Den skulle kunne tåle hårde klimaforhold - og således være en kandidat til vestjyske plantager.
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 2. juni 2016 kl. 20.36
K. Olesen
Tak for alle de gode links. De overbeviser mig om at der er stor variation i caragana slægten, og at der både kan være fligede og koblede blade. Det er faktisk svært at se på det billede du har fundet om bladene er 3- eller 4-koblede.
Jeg har endnu ikke fået uddybende svar fra F&N - bare en bekræftelse på at det er en caragana arborescens.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. juni 2016 kl. 22.01
Undskyld, jeg ikke har haft tid til at hjælpe.
Caragana sinica er det ikke selv om den har 4 koblede blade.
Blomsterne er først store gule og røde i afblomstringen. Se foto.
Anne Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. juni 2016 kl. 22.04
Colutea(blærebusk) er det heller ikke, da de har mange småblade. Se foto
Anne Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. juni 2016 kl. 22.08
Caragana pygmae har jeg ikke blomsterbillede af endnu, men det er en lille busk med fine 4 koblede blade.
Se foto
Anne Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. juni 2016 kl. 22.10
Ærteblomstfamilien er enorm, så et nærfoto af en gren med blomst,blade og evt.torne kan måske hjælpe.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. juni 2016 kl. 0.40
Et lille smut til Finland-så tror jeg den er der :-D
Russisk Ærtebusk - Caragana Frutex :
puutarha.net/kasvikortisto/pensaat/euroopanhernepensas_334.htm
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. juni 2016 kl. 9.05
Jeg tror du ramte plet.
Tillykke.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Anne Demant, 3. juni 2016 kl. 9.56
Jah, det var godt Anne-Grethe, så er den ged barberet :-)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. juni 2016 kl. 10.02
Tak Anne Marie. Sjovt når det lykkes - hvis det altså er den.
Der er ikke mange oplysninger om busken på dansk - dog har jeg fundet ud af, at der skulle stå et eksemplar af C. Frutex i Hofmansgaves have i Otterup på Nordfyn.
Skrevet af: Irene Ehrle Sørensen, 3. juni 2016 kl. 12.43
Jeg tror det er den. Væksten, bladene blomsterne - hvis man googler Caragana frutex dukker der mange billeder op. Bl.a. fandt jeg dette link til svensk wikipedia - og den hedder Lyckobladsbuske på svensk!!
sv.wikipedia.org/wiki/Lyckobladsbuske
Tusind tak for hjælpen - det har været utroligt sjovt og lærerigt.
vh. Irene
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.