Skrevet af: Jacob Davidsen, 1. maj 2016 kl. 9.58
Hej kære have entusiaster.
Jeg håber at i kan hjælpe med nogle kvalificerede bud, på hvad der kan være årsagen til nedenstående problem.
Sidste år i April måned plantede jeg 50 stk Thuja Smaragd hæk planter. De stor på en lang række med korrekt afstand og agerer hæk mod vores bagbo.
De havde siveslange der kørte efter foreskrifterne, fik gødning omkring Sankt Hans. Alt blev udført efter planteskolens anvisninger.
De blev plantet i en dyb og bred rende som blev fyldt med lækker ny jord (harpet muldjord blandet med den eksisterende jord).
I august/september måned begynder disse flotte søljleformede planter at hænge en smule. I dag er det blot blevet værre, selvom de selvfølgelig står. De er vokset flot i højden ca. 20 cm, og er dermed nu ca. 2 meter.
Nogle af dem hænger voldsomt meget, det virker til at de ikke kan holde sig oprejst. Her mener jeg ikke kun planten i sig selv, men også sidegrene mv. Farven er flot, men holdningen er slatten.
De får massere af lys, vand osv. Omgivelserne burde derfor ikke være årsagen.
Hvad skal jeg gøre for at få mine flotte søjleformede planter tilbage?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Mvh Jacob
Skrevet af: Henry G., 1. maj 2016 kl. 17.43
Hej Jakob du skriver at dine planter får vand nok, hvordan har du givet dem det i vinterperioden, dine planter har måske fået rødder på 40 - 50 cm længde sidste år og kan derfor ikke nå langt nok ned til "vand nok" dybden, når du vander med siveslange skal du lægge slangen ved potteklumpens ydersider, d.v.s. én slange på hver side og vær sikker på at hullerne ikke er stoppet, sæt en beholder under et hul i siveslangen i et døgn så vil du se at planterne er ved at tørre væk på grund af vandmangel. Giv hver plante 1 - 2 liter i døgnet den næste måned også når det regner, derved lykkes det måske at redde dem. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Jacob Davidsen, 1. maj 2016 kl. 17.56
Mange tak for svar Henry. Jeg får gang i vandingen med det samme.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. maj 2016 kl. 21.00
Prøv at vise et foto af en slatten gren.
Var det ens, da du plantede dem?
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.