Forum

Kan Taks tåle at få jordlag over rødder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gry Friis, 12. april 2016 kl. 10.57

Jeg har 3 store gamle Taks træer som skærmer fint for indblik til min nabo. De er op stammet i ca 2m højde og der er sol under dem i ca. 4 timer dagligt. Det er lykkedes mig at etablere et staudebed neden under. Jeg er vild med stauder og kunne godt tænke mig at hæve bedet lidt og forny jorden med 30-40 cm. ny muldjord og derved ikke være begrænset af at skulle placere stauderne i den gamle ret tørre jord imellem de højt liggende taks rødder.
Men kan de gamle taks tåle at få et nyt jord lag oven på rødderne?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 12. april 2016 kl. 20.02

Jeg tror det ikke . Jeg kunne forestille mig at rødderne skal have ilt . Du må ikke dække stammen til så gå træet ud . Jeg tror at det samme vil ske for rødderne.
Du kan godt ligge et stort lag barkflis , det sker der ikke noget ved .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. april 2016 kl. 20.43

Hvor mange cm er der tale om?
Taks er meget hårdføre, så et nyt lag god jord vil de sætte pris på, men ikke ½m ovenpå på en gang, så hellere lidt efter lidt lægge på.
Barbenede taks har jeg somme tider plantet meget dybt, og så sætter de bare nye rødder på stammen. Ligesom Thuja.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Kan Taks tåle at få jordlag over rødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan Taks tåle at få jordlag over rødder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider