Skrevet af: M. Andersen, 1. april 2016 kl. 11.37
Hej!
Jeg overtog en have i sommers, hvor der er to klematis, som ser lidt mishandlet ud. De er store og buskede forneden, og tynde i toppen.
Jeg har ingen erfaring med dem, så jeg har prøvet at søge lidt omkring uden held. Den blomstrede i juli måned, men den er allerede nu ved at "springe ud af knopperne" - er det blot bladene, eller betyder det at det er en forårsblomstrende klematis?
De nederste 30-40 cm af planten er helt vissen og træagtig. De står i meget sol - kan det være derfor?
Og hvor langt ned kan jeg beskære dem, uden at slå dem ihjel når nu de er så visne i bunden? Jeg vil gerne beskære dem helt tilbage til 10 cm, da jeg så har en chance for at rette op på dem og få dem mere fyldige i toppen også.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig :)
Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2016 kl. 16.04
Bare klip dem ned. Det værste der kan ske er, at du mister en blomstring i år.
Mens du følger væksten, kan du læse om Clematis og beskæring og være helt bevidst næste år :)
Skrevet af: M. Have, 1. april 2016 kl. 16.16
Du skal ikke beskære nu, så mister du årets blomstring. Min ser også sådan ud, og den kommer altid. Men for at blive klogere til de næste år, synes jeg, under alle omstændigheder du skal lade den stå. For nogle år siden kunne jeg netop ikke lide clematis pga at den så død ud i lang tid, inden den blomstrer
Skrevet af: Mogens; E., 1. april 2016 kl. 21.03
M. Andersen.
Klematis trives bedst med fødderne i skygge og kølig jord, så plant en mindre busk foran. Eller placer noget som skygger det meste af dagen. Kras lidt med en negl i et par grene - er der grønt, er der liv.
Skrevet af: Bente Madsen, 2. april 2016 kl. 8.13
Klematis er inddelt i tre grupper. De blomstrer forskelligt og skal beskæres forskelligt. Jeg ville vente. til jeg kunne se hvilken gruppe planten tilhører og så handle derefter. Der er masser at læse om det på nettet
Skrevet af: M. Andersen, 4. april 2016 kl. 15.46
Tak for svarene. Jeg ser tiden an og ser hvilken gruppe den tilhører, og så klipper jeg den nok i bund når den har blomstret.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.