Skrevet af: Sune Elvig, 18. marts 2016 kl. 10.19
Min glæsplæne lider af store mænger mos. Jeg vil derfor gerne anskaffe mig en vertikalskærer, Der er mange at vælge imellem på markedet.
Hvilke kriterier skal jeg anvende i forbindelse med købet?
Hvilken skæredybde er nødvendig?
Er en maskine der både kan anvendes til vertikalskæring og mosfjerning en god ide?
Kort sagt, hvad er vigtig og hvad er ligegyldigt?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2016 kl. 12.53
Hej
en vertikalskærer kan købes for 600-1000 og yde godt arbejde i 5-7 år. Det er vores erfaring at ALKO (et GINGE produkt) og MAKITA er egnede til græsplæner op til godt 12-1500 kvadratmeter. Er plænen større, skal maskinen være tilsvarende større.p
Man må ikke gøre den fejl at tro at man bare skubber vertikalskæreren frem som en anden græsslåmaskine. Det er mere besværligt og tungere. Det sværeste og tingeste arbejde er dog sammenrivningen af mosset efterfølgende. Jeg er nødt til at rive hver eneste bane sammen inden jeg vertikulerer næste bane/ stribe. 2. gang på tværs af første retning er lidt nemmere. Det er godt at være 2 mand om abejdet. Een kører maskinen, mens den anden river og samler op. Vi skiftes normalt til disse to jobs.
Det giver enorme mængder mos og det kan ikke undgåes at der ryger lidt græs med i farten også.
Ingeborg
Skrevet af: Sune Elvig, 18. marts 2016 kl. 13.14
Hej Ingeborg
Tak for dit svar.
Jeg har set flere maskiner med opsamler. Virker opsamleren ikke eller opsamleren bare ikke effektiv nok?
Sune
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 16.21
Vores opsamler kom til genbrug straks da vi havde pakket maskinen ud. I øjeblikket nyder jeg en kop kaffe i pausen med vertikalskæringen. opsamleren er fyldt efter ganske få meters kørsel, så den er intet bevendt udover ekstra arbejde :-) Vi vidste jo fra den tidligere maskine at vi ikke fik brug for opsamleren.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 16.24
Ps. jeg skrev i mit første indlæg at den var tungere. Jeg mente ikke maskinen, men arbejdet med at skubbe den frem, for mosset samler sig under bagklappen, som godt nok er bevægelig. Den forhindrer sten i at blive kastet bagud og op.
Ingeborg
Skrevet af: Jan E, 19. marts 2016 kl. 19.25
Sune, hvor stort et areal skal du bruge den til?
Jeg har en 'AL-KO Combi Care 38 E Comfort' - og den er passende til vores 700 m2 græsplæne. Den er el-dreven og kræver selvfølgelig en lang forlængerledning, men jeg synes det går okay.
Selve ydelsen fejler ikke noget. Jeg er fint tilfreds.
Mængden af mos/græs der skal samles sammen er overraskende stor. Jeg blev hurtigt træt af opsamleren, og droppede den = kører uden - og river så sammen i stakke efterfølgende.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 23.00
helt enig Jan!
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2016 kl. 23.11
Jeg har i dag kørt efter et andet princip. Tror at det var H. Christensen, som skrev om det. I stedet for at køre vinkelret på første bane, lægger jeg nu banerne (kørebanen) diagonalt. Det giver længere strækninger uden at skulle vende så ofte. Men det kommer jo an på græsplænens udformning.
Iøvrigt fik jeg formaninger fra gemalen om at jeg ikke måtte trække maskinen baglæns. Det synes jeg nu ikke gør den store forskel, når det kun er et par meter. Knivene kører vel kun i retningen fremad, så mosset samles bag knivene. Der findes sikkert en stor model, hvor man kan stille knivene i "backgear".
I grunden er jeg imponeret over, hvor godt så billig en maskine arbejder. Groft sagt har man vel vertikalsæreren for 100 kr om året.
Ingeborg
Skrevet af: Sune Elvig, 21. marts 2016 kl. 15.51
Hej Jan
Jeg kender ikke det præcise antal kvadratmeter, men jeg gætter på et sted mellem 700 og 800. Jeg forstiller mig også at købe en elektrisk maskine.
Jeg har forsøgt at finde videoer på youtube, for at se hvorledes de forskellige maskiner anvendes, men det er tilsyneladende ikke noget producenterne ser som en markedsføringskanal.
Der er mange forskellige hobbymodeller på markedet, i mange forskellige prisklasser, men jeg synes det er svært at vælge.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. marts 2016 kl. 16.46
Hej til de tvivlrådige:
Vertikalskærerne til el er ganske simple og billige maskiner. Elmotoren driver en aksel med knive, som skærer få millimeter ned i græsset. Højden kan indstilles afhængig af hvor tykt græstæppe/mostæppe den skal skære igennem. Formålet er kun at ridse jordorverladen ganske let.
Maskinen startes ved at trykke på en knap og et starthåndtag oppe ved selve håndtaget/bøjlen. Denne skal så holdes inde mens man skubber maskinen frem. Det er så simpelt som det kan være.
Jeg tror at jeg har omkring 800 kvadratmeter plæne som det tog ca. 15 timer at vertikulere, rive, og vertikulere på tværs af første retning.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. marts 2016 kl. 16.47
Godt i gang med vertikalskæringen
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. marts 2016 kl. 17.05
Mosmængden er enorm. Jeg har plads til at lægge det langs hækken og en skovsti, som så samtidig er "ukrudsfredet". Det tager lang tid for mos at kompostere.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. marts 2016 kl. 17.07
Nu har jeg givet gødning og kalk - og regner med at efterså når vejret tillader det. Lige nu regner det - som forventet :-) Efter vertikalskæringen er græsplænen ikke noget smukt syn. Men som alt andet havearbejde - er der jo forventningens glæde,
Ingeborg
Skrevet af: M. Moestrup, 11. juli 2016 kl. 11.04
Jeg undrer mig lidt over at man ikke kommer ind på vertikalskæring versus mosfjerning. De moderne maskiner er jo udstyret med to knive, en til hver type arbejde. Selvom kniven til vertikalskæring strengt taget er beregnet til at lufte plænen og ikke fjerne mos, ryger der alligevel meget mos med i processen. Så hvad mener man her, skal man blot nøjes med at bruge den ene kniv og droppe den deciderede mosfjerner?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2016 kl. 11.34
Ja, jeg bruger kun knivene. Det kommer jo lidt an på hvor meget mos og græs der i det hele taget er. Desuden skal knivene/tænderne jo indstilles i den højde som passer bedst til ens jord.
Jeg har "glemt" rivetænderne, men det kan da godt være, at jeg sidst på sæsonen vil køre en omgang med dem.
Ingeborg
Skrevet af: Gartner Duun, 11. juli 2016 kl. 12.34
Jeg kører kun med knivene og kunne på ca 80 m2 samle 6 trillebør fulde mos op , samt lidt græs og ukrudt . I år er jeg bange for at mossen er kommet tilbage .
Skrevet af: H. Christensen, 11. juli 2016 kl. 16.31
Køre kun med knive for jeg har ingen synlig mos.
Jeg er næsten sikker på at alle har mos.
Har lige kørt min sommer vertikalskæreing og smidt en omgang frø.
Så skal der dresses imorgen eller onsdag hvis vejret tillader det.
Mvh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.