Skrevet af: Lene Ditlevsen, 24. februar 2016 kl. 15.53
Jeg efterlyser et sted i DK, hvor man kan købe Easy Fill Hanging Baskets. Jeg har set dem på you tube og hos GardenBargains.com.
Evt. et sted, hvor man kan købe billigt spagnum mos. Det er dyrt hos forhandlere af terrarieudstyr. Mærkeligt at det ikke fåes på planteskoler, når man ser, hvor flotte amplerne bliver. Se fx. på you tube:Roger´sGardens.
Mvh. Lene
Skrevet af: Mark Hansen, 24. februar 2016 kl. 23.15
Jeg foreslår du bruger noget ganske almindeligt mos fra græsplænen som foring, som fungerer nøjagtigt ligesom spaghnum-mos ved at holde på fugtigheden. Jeg tror ikke mos forhandles på planteskolerne fordi mos, som der står på wikipedia, er "uhyre almindeligt forekommende i Danmark". Det svarer lidt til at sælge kviste.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. februar 2016 kl. 8.34
du ka´ finde hvidmos = sphagnummos rundt om Lyngby sø og i mange andre vådområder i dk.
Skrevet af: Lene Ditlevsen, 25. februar 2016 kl. 10.00
Tak for de gode råd.
Mvh. Lene
Skrevet af: Claus K Madsen, 25. februar 2016 kl. 10.53
Spagnummos danner ved sin vækst en af vores mest truede naturtyper, højmoser.
Med omhu og den rigtige viden kan man godt høste det på en måde så det regenererer, men jeg synes bestemt ikke at haveglade folk skal samle det selv. Spørsmålet er også om det overhovedet er lovligt.
Skrevet af: Gartner Duun, 25. februar 2016 kl. 12.55
Ellers er der masser spagnum i Sverige. Så hvis du skal til Jylland og hente kan du lige så godt tage til Sverige. Du skal ikke mere end ca. 100 km op fra Helsingborg før du finder det .
Jeg mener at have set at man kan få noget med bomuld stykker i som du kan plante i . Prøv at ringe til Contan2 på Grøntorvet og spørg til hvad man bruger idag .
Skrevet af: Gartner Duun, 25. februar 2016 kl. 12.58
ps . I Sverige spiser elgen spagnum så der gør det ikke noget at du lige "låner"lidt .
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. februar 2016 kl. 8.28
området omkring Lyngby sø er vel ikke en højmose - her hos os dyrker vi det selv i vores sumpbasiner det vokser ret hurtigt ca. 10 cm i højden om året
Skrevet af: Claus K Madsen, 26. februar 2016 kl. 13.37
Måske ikke højmose i strengeste forstand, men hvis der er forhold som gør at der vokser spagnum mos så er det sårbar natur efter min vurdering. Jeg kan da tage fejl, men jeg synes i det mindste at man må aftale indsamlingen med ejeren.
Elge "afgræsser" spagnumen på en måde så den kan regenerere. Det er jeg ikke overbevist om at enhver haveejer kan finde ud af.
Tak ud og kik på naturen. Pluk et hindbær eller en rørhat hvis i kan kende dem. Lad være med at rive og flå i alt muligt.
Det lyder som en god løsning at dyrke spagnumen selv.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.