Skrevet af: Bettina K.S., 23. januar 2016 kl. 21.36
Hej herinde!
Vi har besluttet, at vi vil plante et træ i forhaven, og har (naturligvis) en mængde krav, som træet skal opfylde. Så mon der findes et sådant træ?
Jeg har vedhæftet et billede af huset. Den gigantiske bunke af lerjord på p-pladsen og gravefolket, kan I lige se bort fra, men vi forestiller os, at træet skal stå der, hvor der står en skovl uden ejermand.
- træet skal have en god krone, da dets hovedformål er at blokere for genboers ellers frie udsyn til vores stuer
- det skal have en lodret stamme eller opstammes, da det står ud til fortorvet og ikke må hindre fodgængerne
- huset er i 2,5 etager og træet skal helst ikke blive meget mere end 10-15m
- vores bil skal kunne holde med træet på den ene side, og vi ønsker derfor ikke et frugttræ, der tiltrækker fugle eller smider frugt/nødder på bilen
- placeringen får fuld sol fra middagstide
- jorden er gruset og leret og aldrig soppende våd, ligusterhækken vokser fint i det
Vi har følgende træer på listen over muligheder:
- Kugleahorn
- Spidsløn
- Rødløn
- Hjertetræ
- Papirbarkløn
Har I nogle forslag? Og erfaringer om faldgruber?
De bedste hilsner
Bettina og Peter
Skrevet af: Claus K Madsen, 23. januar 2016 kl. 22.11
Jeg ville nok overveje noget stedsgrønt. Så der er lukket af til genboen hele året. Måske en opstammet laurbærkirsebær eller kristtjørn.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. januar 2016 kl. 15.35
Skal træet absolut stå der? - Kan det ikke rykkes både lidt længere indad mod huset og længere mod midten af huset/gavlen? Omkredsen af et voksent træ vil gå ud over fortovet.
Hjertetræ er min favorit, men det tåler ingen udtørring om sommeren. Det får blade tidligt - og mister blade tidligt.
Kristtjørn vokser hurtigt, kan beskæres og er grønt året rundt.
Ingeborg
Skrevet af: Lone Brems, 24. januar 2016 kl. 16.25
Hej Bettina M
Kugleahorn vil nå en højde på ca 5 meter og vil måske komme til at se lidt pjevset ud i forhold til huset, selv om hensynet til indkig nok kan opfyldes.
Spidsløn er en heftig fætter på op til 25 - 30 meter i højden - og den er ikke helt let at beskære, så den bliver ved at være flot at kigge på.
Rødløn er lidt mindre kraftigt voksende - bliver op mod 20 meter i højden - men stadig over tagryghøjde. Til gengæld er den nok lidt lettere at beskære så den holder formen, fordi den er mere vidtforgrenet (med færre spidsvinklede forgreninger) end spidsløn er.
Hjertetræ kræver næringsrig jord og meget fugt - den kan have brug for vanding i tørre perioder, også selv om den står på fugtig bund . Hjertetræ trives bedst i halvskygge mellem andre letløvede træer. Det bliver vanskeligt at opfylde dens krav på den placering, I tænker.
Så er der Papirbarkløn tilbage af dem, I har overvejet - den ender med at nå op på ca 10 meter, er letløvet og klarer sig fint under vores klimaforhold. Det er det bedste bud ud fra Jeres beskrivelse af jordbundsforhold og forskellige krav, træet gerne må opfylde på sigt.
Måske er den ikke helt let at få fat på (den er ikke så let at formere hverken fra frø eller ved stiklingeformering) - men med lidt tålmodighed skulle det nok kunne lykkes.
Uanset hvilket træ I ender med at beslutte jer for, kan jeg anbefale Jens Thejsens artikel "Træer vokser ikke alene" (den ligger i Havenyt's arkiv - bare skriv titlen i søgefeltet øverst). Artiklen kan læses på ca en kop-kaffe's tid.... Måske kan i der få gode ideer til hvordan I giver havens nye karaktertræ gode vilkår fra starten af.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Boi Jensen, 24. januar 2016 kl. 17.15
Hej Bettina
Andre muligheder kunne være Fraxinus Ornus eller Acer Campestre Elsrijk som begge opfylder nogle af dine krav.
Så vidt jeg kan se i dine egne forslag er det nok kun rødløn og papirbarkløn, der opfylder dine egne krav m.h.t. størrelse.
Skrevet af: Mogens; E., 25. januar 2016 kl. 13.51
Føj lige et Oktoberkirsebær på listen. Der kommer ingen bær, men den blomstre hele vinteren med lyserøde blomster. Et let og luftigt træ som kan gro i alm. havejord.
Skrevet af: Bettina K.S., 25. januar 2016 kl. 14.21
Hej alle sammen
MANGE tak for jeres gode forslag og hjælpsomme pointer!
Vores egen liste var absolut ikke endegyldig, så andre forslag granskes nu.
Placeringen af træet er ret endegyldig, men vi kan godt have flere træer inde i selv forhaven eller i stedet for fx ligusterhækken - eller rykke det omtrent en meter til hver side.
Igen - tak for jeres engagement!
Hilsen
BP
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. januar 2016 kl. 19.36
Husk også lige at tage i betragtning om naboen vil få alt for megen skygge, hvis du planter det der, hvor skovlen står. Gode naboforhold er ikke til at kimse ad!
Ingeborg
Skrevet af: Bettina K.S., 25. januar 2016 kl. 19.40
Hej Ingeborg
Naboen får ikke skygge, fra et træ der andet end meget tidligt på dagen. Vi har testet placeringen hele sommeren - netop for ikke at chikanere ;)
Hilsen
Bettina
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 25. januar 2016 kl. 22.03
Hej.
Papirbarkløn er meget langsomtvoksende og bliver ikke ret stort (de første mange år), men er superflot. Det klarer også lerjord fint.
Jeg vil give Boi ret, og overveje Acer campestre - det er meget hårdført også overfor vejsalt og hårde belægninger og har en flot krone med gult løv om efteråret og en flot bladform.
Hjertetræet er også flot, men egner sig måske bedre i en lavning i græsplænen og er ikke ret tæt, men jeg har dog set opstammede eksemplarer i forhaver der ser rigtig flotte ud - og det træ er bare flot på alle tider af året (hvis bare det ikke tørrer ud).
Himalayabirk er også flot... Eller hvad med Tibetansk kirsebær? Der kommer ikke rigtigt bær på...
Held og lykke og lad os høre hvad I ender med at beslutte:-)
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Tine Horsum, 30. januar 2016 kl. 10.44
magnolia kunne være et bud. de er smukke, blomstrer før, de sætter blade, og de kan beskæres. på mine kanter er de meget brugt i forhaver.
de kaldes ofte tulipantræ, men det er ikke korrekt, tulipantæ liriodendron, bliver til et meget stort træ. de blomstrer efter, de har sat blade.
mvh
tine på tablet, derfor den særegne ortografi... :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.