Forum

Gran i surbundsbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisa K., 2. januar 2016 kl. 7.54

Hej
Jeg skal lave et surbundsbed. Jeg er ret doven 😀 og vil helst have, at det passer sig selv. Derfor vil jeg plante gran.
Nu til mit spørgsmål 😊
Hvor stort et område, kan jeg regne med, at gran gør jorden sur? Er enebær, thuja osv også med til at gøre jorden sur?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. januar 2016 kl. 10.47

Kan du ikke lige forklare dig lidt nærmere? Hvad er målet med dit bed? Hvilke planter vil du opfostre ved at plante de nævnte sorter først? Der går jo mange år inden grannåle vil gøre jorden surere. Om Thuja og andre stedsegrønne i det hele taget har en effekt med henblik på at gøre jorden sur, ved jeg ikke. Mine rhododendron og hortensiaer ( som kan gro i al anden slags jord også) blev i sin tid plantet i ren Spagnum. Jeg ved at man ønsker at begrænse spagnum udvindingen, så det behøver jeg ingen kommentarer på. Alle, som køber plantesække og anden jord til drivhuse køber jo også spagnum.
Hvordan man selv laver sur jord, ved jeg ikke.
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa K., 2. januar 2016 kl. 11.56

Jeg har et bed, som er ca 1 x 10 meter. Jeg forestillede mig at plante gran og stedsegrønt i den ene ende og surbundsbed i resten. Spagnum har jeg ikke hørt noget om. Min tanke var bare, at et bed, der ligesom passer sig selv mht jordbund

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. januar 2016 kl. 12.14

Er der mon noget du har misforstået? Normalt tilpasser man planterne til jordbunden og ikke omvendt, medmindre man vil plante specielle surbundsplanter og du vil jo bare have et bed, som passer sig selv.
Min have passer efterhånden sig selv, bortset fra udtynding, kantstikning og plænepleje. men det betyder ikke, at jeg ikke tilbringer mange lysttimer i den alligevel.
strikingeshave.blogspot.dk
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. januar 2016 kl. 15.53

Hej Lisa K

Der er gode råd at hente under delemnet "Spørg eksperterne"...
Hvis du søger på "Er der et alternativ til spagnum, når man vil dyrke rhododendron?" får du Sten Porse's gode bud på, hvordan du opnår at gøre bedet bedre egnet for surbundsplanter uden at indkøbe sphagnum.

Venlig hilsen fra
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa K., 2. januar 2016 kl. 18.43

Mange tak Lone 😊

Nyt svar til emnet »Gran i surbundsbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gran i surbundsbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider