Forum

Efterårsbeskæring/nedklipning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2015 kl. 22.55

Jeg har nogle områder beplantet med Hypericum, Potentil og Spiræa Anthonii Waterii i min forhave. Områderne er på 6- 10 kvadratmeter for hver art. Det ser flot ud også om vinteren og jeg ved at jeg ikke bør skære i dem før til foråret, fordi det dels beskytter, men også ser pænt ud med sne på.
Min erfaring siger imidlertid at pænheden går af det, når sneen tynger planterne så de lægger sig ned. Så er det heller ikke nemt at klippe hver busk ned om foråret. Det bliver et stort uoverkommeligt område.
Klipper jeg ned nu, kan afklippet komme i kværnen, fordi man kan tage det i bundter. Det er svært, når det hele har ligget ned.
Jeg har tænkt mig at klippe ned i f. Eks 50 cm højde. Så kan jeg sliipe for at klippe en gang mere i foråret.
Er det ok?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. oktober 2015 kl. 8.22

du kunne måske bare tage ca. 1/3 - lidt spredt så er det nemmere at komme rundt til foråret - så ser det heller ikke så skaldet ud og det beskytter alligevel en del

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. oktober 2015 kl. 11.13

Klip du bare ned til 50 cm. Det ser da ikke bart ned vinteren over.
Jegbruger somme tider sådanne studsede buske til at lave en lille vinterdekoration i: Fyr- el.grankugler, fuglereder af græs el.tynde birkeris, lave buketter med kvæder på pind, grene med bær, paradisæbler eller lave bøgebuske med brune blade på, evt røde kornel grene flettet el.stukket i.
Bare nogle spredte dekorationer i bedet. Det giver liv i vinterhaven.
Til foråret rydder du det hele væk inden buskene skyder alt for meget.
Bare brug fantasien.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Efterårsbeskæring/nedklipning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Efterårsbeskæring/nedklipning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider