Forum

Kinesisk Blåregn Wisteria sinensis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 8. oktober 2015 kl. 18.14

Jeg har længe sidet og kigget billeder bla på bakker og ellers google....jeg vil gerne have en meget pink og en rigtig blå blåregn (Wisteria ) men billederne varierer så meget altså farven på de billeder der popper op når man søger på ovenstående "Wisteria sinensis " at jeg blir i tvivl om det er investeringen værd ? Jeg ville blive pænt muggen hvis jeg gav 395 for en plante i rimelig str og den så er fesen lilla istedet for kapow blå.

På bakkers side : www.bakker.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/org-10dk-Site/da_DK/-/DKK/ViewWishlist-AddItem?ProductRefID=MP_92764%40org-10dk

Rimeligt blå der og lige den farve jeg gerne vil have den må gerne blive mere fesen når den er sprunget ordenligt ud ligesom her :

www.bakker.dk/artikel/haveradgivning/laes-mere-om/klatreplanter/blaregn-et-entusiastisk-blomstervandfald/

Selv om den stadig er ekstremt blå er denne jo lysere og mere skarp ocean blå...eller ?

Mit spørgsmål : er disse billeder manipuleret eller er den god nok ? Har du evt denne plante selv ? og kan sige god for farven ?

Er der evt en der har sort navnet på en kapow pink/lyserød helst uden hvidt på ?

MVH
Sus

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2015 kl. 22.14

Hej Sus

Det er nok et problem at finde en farve der passer 100 procent til virkeligheden . Jeg ved at Bakkers plante billeder er meget unaturlige og de kan vel næppe sælge men det gør de . Jeg kender mange der er hel pjattet med Bakker og deres katalog . De samme mennesker bliver ofte skuffet når de modtager planter derfra , for det er utrolig hvad de kan slippe afsted med.
Jeg syntes det lyder dyrt hvis du skal af med næsten kr.400,- for en blåregn den må fås billiger . Jeg har set den i byggemarked får ca kr 150,- for den blå

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. oktober 2015 kl. 8.38

mange af de forskellige farvenuancer - krydsninger er ikke fuldt vinterhårføre - vil du være sikker på farven så skal du se planten i blomst og ikke på et billede

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 9. oktober 2015 kl. 18.12

Ja i har ret men planter i blomst af netop Wisteria fik jeg fortalt af en gartner lå på ca 400-600 kr da de skal have en hvis alder og str før de vil blomstre...om han var fuld af ænder ved jeg jo ikke men det var en ansat i Bauhaus der jo snakkede lidt meget om en rigtig planteskole han forhen havde været ansat hos...underligt ik...han sagde at hvis jeg skulle have en bestemt sag og ville være sikker på at farven også var den jeg var ude efter skulle jeg regne med den ca pris 400 + og i blomst noget mere og så det en rigtig planteskole jeg skulle henvende mig til.

Jeg har nu lidt den holdning og jeg ved godt det måske er lidt flabet men altså de planter de sælger på div planteskoler medmindre de selv har sået og dyrket dem frem jamen det er jo de samme planter du kan købe i rema 1000, lidl, netto osv osv. brugsen havde nøjagtigt de samme stauder vores lokale planteskole ville have 80 kr for det var de samme i bauhaus og netto prisen derimod var svingende og så gider jeg altså ikke give 50 kr mere for den samme plante...det er da dumt at betale for meget 30 kr i netto, 50 i brugsen og 80-90 på planteskolen og ja jeg tjekkede de der flotte farvestrålende skildte...de havde fået planterne samme sted fra ! Så jeg går kun på en planteskole hvis jeg skal have noget meget specielt...

I år havde de feks dværg rhododendron og azalea til blot 25-50 kr i rema 1000 kiggede bagefter på vores lokale planteskole samme planter bare 250 kr O.O sikke jeg fik sparet penge.... og fyldt godt op i den store have :D

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 9. oktober 2015 kl. 18.24

glemte at sige at jeg i dag har modtaget min første ordre fra bakker og ja skuffelsen var ekstrem :´( jeg havde bestilt nogle knolde for ca 2½ uger siden...og jeg tror faktisk de har pakket dem da jeg bestilte og så sendt dem for 48 timer siden >< øv altså....de var totalt indtørrede og så var de mugne :´((( har taget billeder og ringet og snakket med dem...håber jeg får enten pengene retur eller en ny sending...jeg skal nok opdaterer når jeg får svar fra bakker da jeg går ud fra der er andre der ryger på bakker og bestiller der. de har nogle ting jeg ikke har set andre steder og derfor fandt jeg det interesssandt.

MVH
Sus :)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. oktober 2015 kl. 8.15

MAN FÅR HVAD MAN BETALER FOR

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2015 kl. 9.47

Hej Sus
Ingen kan være helt sikker på farven af en plante. Det er også afhængig af jord, vin og andre forhold. Sidst men ikke mindst dine forventninger! HAVENYTs brugere kan jo ikke bedømme noget som helst ud fra det du beskriver. Forvent ikke mere end du vil betale for - og det lader til at du vil have planterne billigere end planteskolerne kan tilbyde. Ordentlige planteskoler er der langt imellem. Mange kslder sig planteskoler, men er i virkeligheden bare store grønne butikker i en endnu større kæde.
Ingeborg
Ps. Jeg kan også finde på at købe en plante i en discount butik, men skruer ikke mine forventninger højere op end den lousy pris jeg har betalt, når jeg tænker på det arbejde og de omkostninger der er brugt, for ikke at tale om ressourceforbruget.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2015 kl. 12.22

De fleste blåregn er podet på frøplanter .Derfor skulle farven gerne være god nok.
Det gælder også de andre farver .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2015 kl. 19.15

Altså lige bortset fra at man ikke kan regne 100 % med farven på en pc skærm. Selvom også fotografen har skudt et vellignende billede, sker der noget undervejs til det du kan se på din skærm. Det kræver enorm god kalibrering af din skærm, forudsat at udgangsbilledet er ok.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kinesisk Blåregn Wisteria sinensis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kinesisk Blåregn Wisteria sinensis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider