Skrevet af: Jesper Rasmussen, 3. oktober 2015 kl. 10.14
Hej alle..
Fik for nogle år tilbage, her på siden afsløret mit dengang så fine træ i haven, var en opstammet blodblomme.
Nu er der så sket det over de sidste 2 år, at den har færre og færre blade på træet, ca. halvdelen af grenene er totalt uden blade på, så det træ der eller var rigtig tæt af røde blade nu er helt gennemsigtigt, det er ikke dødt, meeen det går den vej tror jeg :/
Nogen der sidder inde med et råd om hvad der kan gøres, hvis der kan gøres noget ?
Prøver at smide et par billeder, hvor man forhåbentlig kan se problemet.
Vh Jesper
Skrevet af: Jesper Rasmussen, 3. oktober 2015 kl. 10.17
Billed 2
Skrevet af: Jesper Rasmussen, 3. oktober 2015 kl. 10.17
Billed 3
Skrevet af: Anne Demant, 3. oktober 2015 kl. 11.02
Ville godt have set hvordan den er plantet, Jeg tænker på om den får forsyning nok af vand osv.
De blade der er, er de hele og uden "haglskud"?
Skrevet af: Jesper Rasmussen, 3. oktober 2015 kl. 11.09
Haglskud ?
Er det huller ? Hvis ja, så er der da nogle blade der har lidt huller, men syntes ikke der er en generel tendens.
Der kommer lige et billed af hele træet, hvis det er hjælp i forhold til hvordan det er plantet.
Vh. Jesper
Skrevet af: Jesper Rasmussen, 3. oktober 2015 kl. 11.10
Dohh, prøver lige at få lavet billedet mindre så den ikke laver om på det..
Skrevet af: Anne Demant, 3. oktober 2015 kl. 11.44
aj, det er udmærkede billeder, jeg vil tro den kan få nok mad hvor den står. Jeg spurgte, fordi tit ser man små træer, der ikke har plads til rodudvikling, eller en masse fliser. Lidt mystisk så.
Haglskud er tegn på svamp eller kræft, som jeg ikke husker det rigtige navn på. men jeg tror det kan googles også med billeder.
Jeg har altså ikke viden nok til at kunne hjælpe dig, sorry.
Lad os håbe andre kommer med løsningen :-)
Skrevet af: Boi Jensen, 3. oktober 2015 kl. 20.52
Hej Jesper
Du har en prunus x cistena.
Måske kunne en delvis tilbageskæring sætte ny gang i planten. Jeg tror simpelthen den er blevet for tæt og så får bladene for lidt lys og dermed mister den bladene.
Du må ikke skære længere tilbage end 5-10 cm fra podestedet hvis den skal skyde igen og måske vil det være en god ide at vente med at skære til 1. april næste år. Hvis der er steder den er alt for tæt - så skær grenen væk helt ned til hvor den kommer fra podestedet.
Skrevet af: Jesper Rasmussen, 4. oktober 2015 kl. 11.21
prunus x cistena ??
Betyder det at det slet ikke er en opstammet blodblomme eller er det bare det latinske navn ?
Kan godt se hvis jeg googler "prunus x cistena" at de billeder der kommer ligner min for 2-3 år siden, men de er da 20 gange tættere end min, hvordan kan min være for tæt, man kan jo tælle grenene og bladene på den :/
Har den simpelthen været for tæt og så vælter det hele bare lige pludselig og det kan den ikke selv rette op på, selvom den bliver tyndere og tyndere eller hvordan fungerer det ?
Vh. Jesper
Skrevet af: Anne Demant, 4. oktober 2015 kl. 22.07
Hej igen,
Nu sad jeg og læste på Salomonsens planteskole, at blodblomme skal stå i kalkholdig jord... gør den det? synes det ser ud som om det er surbundsplanter den bor nabo til.
Prunus x cistena er podet på stamme.
Skrevet af: Jesper Rasmussen, 6. oktober 2015 kl. 16.18
Korrekt Anne.. Det er sure naboer, vidste ikke at den skulle stå i kalkholdig jord, det er et træ der er overtaget fra tidligere beboer, så har aldrig undersøgt det, bare nydt det :)
Når det er sagt, så er jeg dog helt klar over at naboerne blev sat i surbund, men tænkte egentlig at det træ var så gammelt og nok havde så dybe rødder at det var ligeglad :/
Træet er nok 15 år eller mere og de andre blev sat i foråret 2010 og jeg må erkende at jeg brugte nok ikke alle de penge der anbefales til surbund, jeg sparede lidt i dybden, men de har klaret sig fint og klippet ned flere gange :)
Kan den smule surbundsjord der kom omkring dem virkeligt forstyrre sådan et gammelt træ og hvorfor først 4 år efter mon ?
Vh. Jesper
Skrevet af: Anne Demant, 6. oktober 2015 kl. 22.29
Tja, det er et godt spørgsmål, jeg ved det ikke.
Men jeg ved, at hvis man planter surbunds i alm. jord, så går det godt et par år, og derefter går glansen hurtigt af planten. - gæt hvor jeg ved det fra ;-)
Men min Pieris har jo små rødder i forhold til dit problemtræ.
Jeg ved ikke engang om jeg vil anbefale dig at arbejde noget kalk ned til rødderne på træet, det vil jo hurtigt vise sig om det er det der er løsningen, men de sure naboer vil ikke holde af det.
Et eller andet sted har jeg engang læst at et træs krone er mindre end roden. Ved ikke om det passer.
Altså alle I andre der plejer at komme med gode råd.. er I gået i vinterdvale allerede ?
Skrevet af: Mogens; E., 7. oktober 2015 kl. 10.01
Blot en tanke. Har rækværket været smurt ind i et eller andet stærkt træbeskyttelse.
Skrevet af: Jesper Rasmussen, 7. oktober 2015 kl. 16.39
@Mogens
Jaa, jeg malede hegnet første gang for 3 år siden og igen i år, men tidligere beboer må også have malet det, for hegnet er også gammelt.
Om det er malet med noget stærkt, hmmm, det ved jeg ikke, det er Gori heldækkende et eller andet, jeg ved ikke hvor det ligger på skalaen, tror du træet kan have taget skade af det ?
Vh. Jesper
Skrevet af: Mogens; E., 8. oktober 2015 kl. 11.26
I toppen af træet og på den side der vender væk fra plankeværket, er der flest blade. Så vidt jeg kan se på fotoet.
Normalt går rødderne lige så langt ud til siden, som kronen er bred. Hvad er der på den anden side af plankeværket.
Er der renset fliser med kemikalier.
Skrevet af: Jesper Rasmussen, 8. oktober 2015 kl. 21.22
@Mogens
Du har en pointe i det med bladene er flest ind imod græsset, men ingen belægning på den anden side, der er også græs, bare af den lidt vildere slags :) hehe
Vh. Jesper
Skrevet af: Lars Holt, 9. oktober 2015 kl. 22.02
En gammel forordning (i forbindelse med udskiftningen af landsbyfællesskabet for mere end 200 år siden) siger, at skoven går så langt rødderne rinde og træerne række.
Rødder og grene anses for at række lige langt (men det kræver, at træet ikke er beskåret eller presset lysmæssigt).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.