Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2015 kl. 21.46
I begyndelsen af maj og nogle uger frem, afhængig af vejret vertikalskærer vi vores ca. 800 m2 store græsplæne. Derefter eftersår jeg græs og giver kunstgødning. Dog ikke den anbefalede mængde, men 30 kg. Mosset er væk og græsplænen kommer hurtigt til at se fin ud. I år synes jeg dog at den virker for tæt. Intet mos endnu, men det vil komme på de skyggefulde steder - lidt efter lidt.
Jeg ville have givet gødning een gang mere i år. Det har jeg aldrig gjort tidligere, men da plænen sidste år blev ved med at være grøn og blev slået sidst i november måned, har jeg tænkt på om det ville gavne og spare arbejde på sigt, hvis jeg vertikulerede en gang mere nu.
Vi bruger vores græsplæne til leg og boldspil - faktisk hele året. Her sådan en "landsdelsfejde" med vikingespil: Sjællænderne mod Jyderne. Sidste jul var vi ude at spille 2. juledag!
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 9. september 2015 kl. 16.23
Hej jeg håber ikke du giver 30 kg N på en gang!
Du kan godt vertikalskære nu og så vil jeg anbefale at give en gang topdress med kompost.
Jern og magnesium er også godt. Det styrker græsset mod svamp og mos. Mvh H.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2015 kl. 21.38
Hej der er angivet på poserne at 1 kg rækker til 25 kvadratmeter,
30 kg skulle så række til 750 kvadratmeter. Da jeg jo ikke afgrænser spredningen skarpt til græsplænen, er det jo ikke for meget. Endnu har jeg ikke givet yderligeire gødning, for når græsset er slået sidste gang i år, har jeg mulighed for at sprede kompost i hvert fald på en del af plænen.
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 10. september 2015 kl. 15.59
Det blev jeg så ikke meget kloger af da jeg ikke ved hvad NPK tal der står på porserne.
Jeg bruger 1ooog N pr 100 km. Det er så fordelt ud over 6 gange.
De 2 af gangen er kompost ( forår og nu) kompost indeholder ca 4,5%N og det blander jeg med sand. Det bliver så spredt ud efter vertikalskæring og frø.
Der til giver jeg jern, magnesium og svovl.(det er også gødning)
Der er for lidt svovl i regnvandet i dag, så der skal lidt til for at holde pH i mellem 6&7.
Nu er jeg så også nørd med en klippe højde på 12mm.
Mvh H.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2015 kl. 18.53
Tak for svaret
Ok, jeg kan se i din profil at du er greenkeeper. Det er jo ingen golfbane jeg har, så jeg behandler den ikke så grandios som man vil behandle en green. Min plæne skal bare være grøn og fin uden mos og ukrudt. Det har jeg klaret ganske godt med den metode jeg har brugt de sidste par og fyrre år. Det kommer vel i høj grad også an på jordbunden. I år ville jeg så se om næste forår kunne blive lidt nemmere uden stor mængde mos. Der er intet mos i dag.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.