Forum

Hortensia Annabelle forblive hvide

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 30. juli 2015 kl. 19.54

Jeg vil gerne sætte nogle Hvide hortensia (Hydrangea Arborescens Annabelle, tror jeg) men jeg vil gerne have at de forbliver hvide, kan man det uden at det er en evig regulerende af jordens surhed.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. juli 2015 kl. 21.00

Aborescens-typerne kan ikke skifte farver efter jordbund.
Anne Marie

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2015 kl. 21.19

Hej - Jeg har aldrig set Annabelle i andre farver end hvidt. Mine står i forskellige jordarter og er hvide allesammen. De er forresten utroligt nemme at formere fra stiklinger. Nogle grene i en vase slår rod på mindre end 14 dage.
Normalt har jeg klippet Annabelle helt ned til 30 cm hvert år. Sidste år klippede jeg dem ned igen da de var ca. 60 cm høje, fordi jeg så håbede at blomsterhovederne ikke ville blive så store (25-30 cm Ø). De store blomsterhoveder kan ikke tåle så meget vand.
Men hovederne blev lige så store, de var bare senere i blomst. I år har jeg intet foretaget mig og ladet stå til. Planterne er ca. 2 m høje i år - enkelte endnu højere, men hovederne er ikke så store som de andre år. Indtil nu har de holdt til det kraftige regnvejr vi har.
Jeg synes at de er flotte, når de fra limegrønt skifter til hvidt i fuld blomst.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 30. juli 2015 kl. 22.07

Hej Ingeborg

Tak for de nyttige oplysninger om Annabelle. Den lyder som lige præcis den hortensia, der skal bo hos mig.

Mvh. Marie Louise

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 31. juli 2015 kl. 8.39

Ups jeg havde ikke lige forestillet mig at den blev så høj, de skal stå langs med en husfacade med vinduer, så vi snakker max 120-130 cm, er der andre hortensiaer i hvid der kan klare det, og som holder farven.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2015 kl. 9.44

Hej Johnny
Du skal ikke være bange for at de bliver for høje. Mine har ikke tidligere haft den højde. Andre Annabelle, plantet andre steder, er slet ikke så høje = 80-100 cm. Som du ser på billedet, står disse i et busket og foran en høj hæk, under store træer. De har nok indrettet sig efter forholdene. På Faldsled Kro, står de netop under vinduerne på en af længerne, og det var der jeg fik interesse for de smukke hortensia. Prøv også at google Hortensia Paniculata, som får helt andre blomsterstande og er meget flotte. De skal klippes ned hvert år. Som jeg skrev, kan du også klippe Annabella ned hvert år. De blomstrer på nye skud, modsat de fleste machrophylla.
Ingeborg

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 31. juli 2015 kl. 10.26

Okay super, så passer de fint hvor jeg tænker dem, lige et spørgsmål mere, i beskrivelsen af dem kan jeg læse at de gerne vil stå i spagnum, dog har jeg læst flere steder herinde at Hortensia generelt har det fint i alm havejord, hvad tænker du ?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2015 kl. 16.37

Mine høje Annabell står i lerjord, blot et halvt spadestik nede. De andre i almindelig havejord. I forhaven har jeg flotte hortensiaer langs nordsiden af huset under 50 cm tagudhæng. Her er der virkelig kun det jord, som blev lagt på efter at huset var bygget. Graver jeg der, er der også lidt byggeskrot. Ingen spagnum. Et trin længere nede, har jeg på et tidspunkt kørt masser af almindeligt grusgrav sand på den stive lerjord. Heller ingen spagnum her. Hortensiaerne på dette sted er så blå, som man kan tænke sig. (Faktisk grimme mod de højrøde Nina poulsen roser). De var lyseblå da jeg reddede dem fra tørkedøden i Brugsen.
Så jeg ville bare plante dem i den jord du har.
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 31. juli 2015 kl. 17.15

Okay ingen spagnum og alligevel blå, jeg troede at de blev mere blå jo mere spagnum de stod i, jeg har også nogen stående på østsiden af huset, under 50 cm udhængt, som blev sat i spagnum og de var blå da jeg satte dem, idag er de rigtig flotte - men lyserøde, og det var faktisk ikke lige det der var meningen. Jeg har prøvet at give dem noget alum men de kan allerhøjest få et blåligt skær i det lyserøde.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2015 kl. 12.28

Hej Johnny
Min jord må jo naturligt være af en beskaffenhed, som gør at blomsterne bliver så blå.
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2015 kl. 12.33

Som jeg skrev, har jeg også nogle lyserøde hortensia plantet på nordsiden langs husets sokkel i et 80 cm bredt bed. Jorden her virker meget sandet og jeg har ikke blandet andet i. I år får jorden langs soklen dog et lag kompost i efteråret. Jeg vander kun i meget tørre perioder - har måske gjort det 2 gange i løbet af flere år.
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 1. august 2015 kl. 13.57

De ser i alt fald flotte ud, og som det blev nævnt tidligere er det jo ikke alle sorter der skifter farve

Nyt svar til emnet »Hortensia Annabelle forblive hvide«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hortensia Annabelle forblive hvide

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider