Skrevet af: Svanlaug Árnadóttir, 25. juli 2015 kl. 16.58
Hej! Jeg ville høre om nogen kunne give mig råd om hvad jeg kan plante under vores stuevindue. Der er skygge hele dagen. Desuden så falder der ikke regn, da taget står langt ud. Vi har en græsplane foran stuevinduet og der blev lagt græs helt optil, men sidste sommer døde det af tørke og det er ikke kommet igen. Så jeg søger en plante/buske der kan tåle at det bliver lidt tørt og der trives i skygge. Den må max blive en meter høj, men må gerne sprede sig ud til siderne. Da det er ud til vejen og det førate man vil se når man besøger os må det gerne være en plante det blomstrer. Jeg håber der er nogle her der har gode tips til hvad der kan plantes der 😊 mvh. Svanlaug
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juli 2015 kl. 9.07
Hvis du laver en søgning på Skygge her på siden, kommer der en del tidligere spørgsmål frem :)
Skrevet af: Svanlaug Árnadóttir, 26. juli 2015 kl. 16.35
Tak, det har jeg gjort. Synes ikke rigtig jeg finder noget der ligner det jeg søger. Jeg vil gerne have noget der blomstrer smukt og er frodigt. Jeg synes det meste jeg kan finde når jeg laver en søgning er noget der ikke helt falder i min smag da det ikke har de smukke blomster jeg er ude efter. Det må gerne være en slags roser eller rhododendron, men ved ikke om de kan trives i skygge?
Skrevet af: Lars Holt, 26. juli 2015 kl. 18.20
Rhododendron kan godt tåle at stå i skygge, men de skal have en lys himmel over sig, for lys skal de have.
Roser tvivler jeg på er en god idé i dette tilfælde.
Men jeg kan ikke se, hvad du har udelukket. Måske er der noget, du ikke har overvejet.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juli 2015 kl. 18.35
Prøv at se nærmere på Clematis - en del af dem kan vokse i relativt meget skygge :) Men det med frodige blomster er nok den lidt svære opgave...
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juli 2015 kl. 18.38
www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/14217.html
Har du haft fat i denne her?
Skrevet af: Svend Høst, 27. juli 2015 kl. 9.56
Jeg har en Clematis stående mod øst under et tagudhæng , den står knasttørt , og den er bare et festfyrværkeri af blomster , Clematis er naturligt skovvoksende og tåler megen skygge , problemet her , er at bliver mere end 1m høj.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.