Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2015 kl. 11.17
Hej
Jeg har købt fingerbøl frø, men jeg vil gerne have dem som fast bestanddel i et bed. Nu har jeg læst at de både findes som staude og to-årige. Det står ikke på frøposen om det er stauder.
Hvor er forskellen, altså bortset fra at jeg har læst mig til at når men een gang har dem, sår de sig selv.
Jeg går ud fra at jeg må købe en staude?
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2015 kl. 11.43
Så vidt jeg ved, fås de kun som toårige :) Har aldrig hørt, at de skulle kunne fås som stauder?
Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2015 kl. 11.55
Der findes vist noget der ligner meget (grandiflora eller noget lignende), men det er ikke det samme look.
Skrevet af: Lotte Hansen, 9. juli 2015 kl. 14.02
Ja der findes grandiflora, lutea, lanata og ferruginea, men de ser jo ikke ud som Digitalis purpurea, og der findes nok også flere flerårige, det er hvad jeg kunne komme i tænke om nu
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 9. juli 2015 kl. 14.22
D. purpurea vil så sig selv, så rent funktionsmæssigt vil den virke som staude, hvis man ikke luger nyvæksten væk.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2015 kl. 21.04
I Wikipedia står der:
"Fingerbøl-slægten (Digitalis) består af 20 arter af toårige, stauder og buske,". Det er det, som forvirrer mig.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2015 kl. 21.09
Og videre i en tysk planteskole:
"Kontrast zu den bunten Blüten. Mit einer Größe von maximal 150cm und 60cm Breite passt die Staude in jeden Garten. "
Hm.........
Ingeborg
Skrevet af: Clara Andersen, 9. juli 2015 kl. 22.55
Jeg har haft en staude-digitalis, den har gul-hvide blomster, både blomst og plante er en del mindre end de 2-årige.
Skrevet af: Berit Zinglersen, 11. juli 2015 kl. 14.06
Jeg har haft digitalis planten , som den også hedder, den er toårig, men man kan flytte rundt på planterne som man lyster.
Får du for mange kan man bare fjerne dem.
Berit Zinglersen
Skrevet af: Lotte Hansen, 11. juli 2015 kl. 14.15
Nu har jeg lige kigget i et af mine frøkataloger for at se hvad der tilbydes af Digitalis ud over dem der allerede er nævnt:
ciliata
davisiana
dubia
laevigata
lamarckii
minor
parviflora
stewartii
thapsi
Skrevet af: Clara Andersen, 11. juli 2015 kl. 16.24
Nu fandt jeg navnet på staude-digitalis : Digitalis Grandiflora, og frø af dem kan købes hos Albinus Frø.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2015 kl. 22.48
Tak for alle svar - jeg vil så mine frø og se hvad der sker næste år.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.