Forum

Ægte eller uægte

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 14. juni 2015 kl. 11.03

Er der synlig forskel på ægte og uægte Jasmin?
Jeg er bekendt med at den uægte dufter og at den ægte ikke gør det.
Jeg ved også der er mange forskellige Jasmin buske, men hedder de også Jasmin?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. juni 2015 kl. 17.19

Hej Helle

Den uægte jasmin har slet ikke noget med jasminer at gøre – den hedder i virkeligheden pibeved.

Når man kalder pibeved for uægte jasmin skyldes det formentlig, at duften ligner den duft, som jasminer har. Jeg har i hvert fald haft en såkaldt stuejasmin (jasminum polyanthun), som havde en intens duft.

For at svare direkte på dit spørgsmål:

Ja, der er synlig forskel på pibeved og jasminer.

Det er muligt, at der er visse jasminer, der ikke dufter. Det har jeg bare aldrig hørt om. Det er netop på grund af jasminers duft, at pibeved har fået tilnavnet uægte jasmin.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. juni 2015 kl. 20.13

Hej Helle og Doris
Jasmin er en slyng- eller klatreplante med gule blomster og jeg har ikke oplevet duft. Det er en plante i olivenfamilien.
Den "uægte jasmin" er med duft og den kaldes pibeved, fordi grenene er hule i midten og man mener at vide at de er blevet brugt til træ til piber. Den er i hortensiafamilien og for flere hundrede år siden, blev de i England kaldt for syrener, formentlig p.g.a. duften. Der er utallige sorter og størrelser og typisk kan man købe op til 10 forskellige sorter i almindelige planteskoler nu om dage, men der er mange flere.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 14. juni 2015 kl. 21.25

Hej Bo

Tak for den uddybende forklaring.
Det giver god mening og letter forståelsen.

Ved du også noget om beskæring af pibende?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. juni 2015 kl. 0.00

Ægte jasmin kan have gule, orange eller røde blomster, Den er en klatreplantre med en meget tung sød duft.

Uægte jasmin er en busk med hvide blomster (viburnum "snebolle)"), der kan være dobbelte (ligner små roser) eller enkle. Den blomstrer i højsommeren og har en lidt tung sød duft. Men man kan altså godt dufte forskellen!

"Vinterjasmin" har jeg haft som potteplante- og den har ikke meget med de to andre at gøre- udover det en en smuk lille plante med hvide blomster.

Mvh
Tine

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 15. juni 2015 kl. 5.32

Tusind tak for svarene, jeg bliver så klog.
Mange hilsner

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. juni 2015 kl. 8.07

Hej Boi Jensen

Hvis du ikke har oplevet duftende jasminer, så har du noget til gode! Det er jo netop på grund af duften, at pibeved er blevet kaldt op efter jasminen!

Tine, jeg gætter på, at den jasmin, du har haft som en lille stueplante, er den samme, som den jeg havde, nemlig jasminum polyanthum. Det er nemlig den, der har små hvide blomster. Den kan blive meget stor. Min fyldte en hel væg i min udestue. Og den udsendte en pragtfuld duft.

Vinterjasmin (jasminum nudiflorum) er derimod ikke en stueplante, men en plante, som gror i haven. Den har gule blomster. Den blomstrer, som navnet siger, om vinteren.

Med venlig hilsen

Doris Møller

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Munk Asmussen, 9. oktober 2024 kl. 11.31

Hej Tine.
Det er godt nok længe, at der er skrevet her, men jeg har søgt på ægte jasmin og uægte.
Jeg er dog lidt overrasket over at læse, at uægte jasmin skulle være en viburnum. Viburnum hedder kvalkved, mens den uægte jasmin hedder en pibeved.

Nyt svar til emnet »Ægte eller uægte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ægte eller uægte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider