Forum

Overgang fra græs til grus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone N., 20. maj 2015 kl. 22.34

Hej.
Jeg har i min have et sted, hvor der er et overlap mellem grus (indkørsel) og så til græs. Se billede, hvor græsset dog ikke er vokset frem endnu. Jeg kunne godt tænke mig at anlægge et eller andet i overgangen, så det både ser pænere ud men også så det er mere praktisk i forhold til græsslåning, da sten/grus eller vil flyde ind på græsset efterhånden.

Er der nogen, der har nogle gode forslag til, hvad man kan anlægge i sådan en overgang? Det må ikke være særlig højt, da det ellers vil tage udsyn fra køkkenvindue. Det kan være en lav bebuskning, marksten (som jeg har en del liggende af) eller andet.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. maj 2015 kl. 12.54

Hej Lone N

En afgrænsning mellem græsplæne og indkørsel kunne være en fortsættelse af det fine træarbejde ved huset.
Helt enkelt blot et brædt sat på højkant mellem de to overflader holdt fast af nedbankede korte lægtestykker til at stabilisere retning og samlinger.
Brædder og skal udskiftes med års mellemrum ( 3 - 4 år hvis der er anvendt fyrretræ og op til 10 - 12 år hvis der anvendes egetræ eller lærketræ).

Hvis der sættes to rækker brædder er det let at lave et bed imellem dem i den bredde som nu passer til det du vil plante.

Lavendler for eksempel vil fint kunne tåle den vind, der nok karakteriserer dit boligkvarter, ihvertfald sådan som jeg tolker billedet.

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2015 kl. 15.35

En række havekantsten. Evt. to paralle rækker som du kan plante i mellem.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone N., 22. maj 2015 kl. 23.09

Mange tak for input.

Nyt svar til emnet »Overgang fra græs til grus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Overgang fra græs til grus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider