Forum

Frø spirer – Hvilken sommerblomst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maybritt Jørgensen, 17. maj 2015 kl. 15.06

Hej,
Er der nogen der kan fortælle mig hvilken sommer-/snitblomst der sætter disse spirer.
Jeg har glemt hvad jeg såede sidste år, og er pludselig i tvivl om, om dette er ukrudt.
Det ville dog undre mig meget, idet jeg har 6 sammenhængende højbede, og det kun forefindes i det ene bed, hvor de breder sig med lynets hast.
Jeg imødeser Jeres tilbagesvar.
mvh
Maybritt Jørgensen

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maybritt Jørgensen, 17. maj 2015 kl. 15.13

Her er et foto mere

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 17. maj 2015 kl. 18.58

Det kunne godt ligne ganske almindelig fuglegræs, som er ukrudt, men let at hive op.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. maj 2015 kl. 20.41

Hej Maybritt du har fået en "vild" plante i dit bed, men den kan fint spises som salat, mens planterne er småplanter. Henry G.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. maj 2015 kl. 20.42

Den kaldes Hønsetarm. Henry G.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. maj 2015 kl. 10.49

Det er en helt uskadelig plante, den sætter små blomster og visner helt igen, når vejret bliver rigtig varmt. Så det er ikke en, man behøver at fjerne med mindre der skal se "pænt" ud.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maybritt Jørgensen, 18. maj 2015 kl. 12.11

Tak for Jeres svar.
Jeg vælger at fjerne dem.
Meeeen betyder det, at jeg faktisk godt kan lade dem være, og de andre såede sommerblomster, eller løgblomster vil kunne skyde op igennem??
mvh
Maybritt

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. maj 2015 kl. 12.35

Jeg vil foreslå at du fjerner så mange af dine "vilde" planter som muligt snarest, du ser næppe at de blomstrer, før de smider oceaner af frø til næste generation. Henry G.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2015 kl. 12.41

Det på billedet ligner ikke den hønsetarm, der gror her i min have. Hvis jeg har fat i planten, trækker jeg forsigtigt stænglen over. Er det hønsetarm, knækker kun det yderste af stænglen, mens det inderste er en elastisk streng.
Jeg kan ikke genkende planten udfra billedet.
Men uanset hvad - hvis der skal gro noget andet, så fjern den så godt som muligt.
De fotograferede planter har stor grokraft.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maybritt Jørgensen, 18. maj 2015 kl. 12.47

Tak skal I have. Jeg går ud og fjerne dem alle. Lige med det samme. Der er varslet regn her fra ca. kl. 14-15.
mvh
Maybritt :-) Tak for hjælpen :-)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. maj 2015 kl. 12.47

Hej Maybritt.

Jeg tror også, det er Fuglegræs. Tror det er en ret almindelig antagelse, at Fuglegræs og Hønsetarm er den samme plante, men du kan se forskellen her, og også læse om hvilken betydning ukrudtet kan have for dine afgrøder.

Fuglegræs: plantevaernonline.dlbr.dk/cp/graphics/Name.asp?Language=da&TaskID=1&NameID=7

Hønsetarm:https://plantevaernonline.dlbr.dk/cp/graphics/Name.asp?Language=da&TaskID=1&NameID=19

Hilsen AG.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. maj 2015 kl. 12.49

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. maj 2015 kl. 13.03

jeg ved faktisk ikke, hvad den hedder, kender bare planten, den får små ærenpris-lignende blomster, måske er det en slags ærenpris.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maybritt Jørgensen, 18. maj 2015 kl. 13.38

Tak for alle Jeres svar. Der kom lige en haglbyge...Ser ud til at solen er på vej igen... :-)
mvh
Maybritt

Nyt svar til emnet »Frø spirer – Hvilken sommerblomst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frø spirer – Hvilken sommerblomst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider