Forum

Bålsted

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Rasmussen, 28. april 2015 kl. 9.34

14 dage, mange sten, kæmpe arbejde og her er resultatet.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2015 kl. 10.10

Absolut mange kommende gode stunder på så sønt et sted !

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 28. april 2015 kl. 10.30

Hej Per.
Det kan man da kalde at skabe.
Et kæmpearbejde og mange gode timer i processen.
Resultatet står helt sikkert mål med indsatsen.
Der ligger mange skønne stunder i vente, med denne mulighed.
Hilsen Jens

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. april 2015 kl. 6.40

Wow! Det ser flot ud!

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. maj 2015 kl. 23.19

Det er da flot!

Jeg er helt misunedelig.

Mit er meget mindre- og slet ikke så organiseret.

Mvh
Tine

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Andersen, 6. maj 2015 kl. 15.04

Synes lige I skal se, hvordan bålstedet kom til at se ud da det var HELT færdigt :o)
Hilsen Sanne
(Per Rasmussens kæreste)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. maj 2015 kl. 16.45

@ Per.
Lidt malurt skal der til så bålpladsen er ikke rollator venlig ;)
Nej spøg til side.
Det ser flot ud. Men du skal måske gen-tænke siddepladserne.
De ser ud til at være langt fra bålet og det ser også ud som der er langt mellem pladserne.
Ofte er flytbare pladser at foretrække.
Når bålet tændes, sidder man ofte tæt omkring det og flytter længere væk, efterhånden som varmen øges (og ønskes øget efterhånden som natten sænker sig og råkulden søger standse fornøjelsen).
En anden del er, at et bål ofte appellerer til en rundkreds og man sidder overfor hinanden, når man taler sammen.
Der er rigtig mange andre ting, der gør rundkredsen i samværet, til en ganske særlig form for samvær.
Jeg ville bestemt gør kransen omkring bålpladsen mindre og lave flytbare skamler eller - i min alder - lade der være plads til haveklapstole, bananbænke eller lignende komfortable sidderedskaber.
Så vil der f.eks. også være plads til borde med salat, kød, brød osv. Når vi har bål herhjemme, så kan vi starte ved 17- 18 tiden og bryde op ved 4 tiden. Så man kan komme til at hænge rigtig længe ud ved et bål og netop det er en af bålets særlige egenskaber.
Hvis du så også skaffer en stenplade, til det lækre ophæng, så kan du bage så utrolig lækre pizzaer, ingen gæster havde forestillet var muligt.
Jeg kan ikke lige se, hvilket materiale selve bålgryden er lavet af. Men du skal sikre dig, at der ikke er flint i stenene. F.eks. ved simpelthen lave et usædvanligt varmt bål og lade det leve en det meste af en dag og undlade at opholde dig vil bålet.
Er der flint i sten vil de være sprunget når gæsterne sidder omkring det. Og volden skal du være glad for. Disse volde giver et fantastisk træk i bålet. Selv i stille vejr.
Hvilken retning ligger åbningen til pladsen?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. maj 2015 kl. 19.53

Susanne: jeg kan se,mdu er godt gift!!!

Er sikker på, I nok skal få mange gode stunder ved bålpladsen.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2015 kl. 8.14

Hej
Jeg er meget spændt på at høre, hvordan det kommer til at fungere i praksis. Det ser rigtig flot ud, men som Villy N skriver, er det bedre med flytbare siddepladser også med tanke på vindretninger. Selv den mindste røg er generende i øjnene. Har du afprøvet lævirkningen provisorisk før "byggeriet"? Mine erfaringer er fra en stor åben bålplads med læ fra næsten alle sider. Hvordan ligger pladsen i forhold til verdenshjørnerne?
Ingeborg

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Rasmussen, 8. maj 2015 kl. 13.01

Hej Ingeborg
åbningen ligger mod nordøst, og der er ikke nævneværdige problemer med vinden, da vi normalt er max 4-5 personer kan vi bare rykke rundt. men der er god plads til at bruge skamler eller stole i stedet for de faste pladser. grunden til de faste pladser er praktiske hensyn og så synes jeg det ser pænt ud.

vi er ovenud tilfredse med resultatet, og har vist været heldige med virkningen da vi ikke har testet noget før vi startede, det var også for at anvende et kedeligt hjørne af haven.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. maj 2015 kl. 13.17

De faste pladser kan jo også bruges som små borde :)

Nyt svar til emnet »Bålsted«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bålsted

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider