Skrevet af: Lene Pedersen, 28. april 2015 kl. 7.51
Jeg er flyttet i ny have hvor blomsterløgene står meget spredt. Kan jeg grave dem op nu når de er visnet og lade dem tørre med det grønne og derefter opbevare dem tørt indtil jeg putter dem i jorden til efteråret eller kan jeg bare flytte dem nu.
Mvh Lene
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. april 2015 kl. 8.26
du skal lade dem visne færdigt før du graver dem op
Skrevet af: Lene Pedersen, 28. april 2015 kl. 9.45
Mange tak for svaret. Det vil jeg så gøre. Mvh Lene
Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2015 kl. 10.08
Hvis du er lige så glemsom som mig, så vil det måske være en ide at sætte en pind ved de løg, du vil flytte?
De kan jo godt være længe om at visne og i mellemtiden gror alt det andet :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2015 kl. 17.56
Jeg har nu flere gange bare gravet løg op efter afblomstring og med det samme plantet dem det nye sted - med fine resultater :)
Skal faktisk snart igen med det igen...
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2015 kl. 18.08
hm.... "I gang med det igen" er nok en bedre version :)
Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2015 kl. 20.22
Anja, er det en hel "blok" af løgplanter du omplanter på den måde, eller er du inde og dele ud på enkeltløg?
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2015 kl. 22.16
Begge dele :)
Jeg kan nu heller se logikken i, at det skulle være et problem, hvis man er lidt forsigtig med rødderne og skynder sig at få dem i jorden igen. Og det er nogle gang upraktisk at skulle vente på nedvisning ...
Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2015 kl. 22.30
OK, så tør jeg måske prøve med nogle Skilla, som jeg længe har villet have flyttet og delt, men hele tiden har glemt mens jeg ventede på nedvisningen.
Jeg fik at vide af en "løgkyndig", at på grund af blomstringens tæring på løget, skulle det være meget vigtigt,at planten får tid efter blomstringen til at "tanke" løget op igen.
Jeg har så haft den ide, at opgravning og deling af løgklumpen ville få væksten til at stoppe og forhindre denne, vigtige optankning.
Jeg tror, at jeg vil prøve din teknik med en klump Skilla straks efter blomstringen.
Skrevet af: Freya Grossmann, 29. april 2015 kl. 6.38
Jeg havde en klump vintergækker, som jeg gravede op og delte i halvtreds løg efter afblomstring sidste år. De er kommet fint med blomster i år.
Har i år hentet en kæmpe klump erantis og vintergækker i en nabohave. De er foreløbig bare sat i en potte med jord. Så kan de visne ned og løgene komme i jorden, når jeg ikke længere er gravid...
Lene, hvis du har erantis, kan du også fint gå en lille tur senere på sommeren (august) og se efter deres fyldte bælge med frø (frøene skal være store og gule). Frøene spreder du så i haven, hvor du ønsker det (jeg spreder bl.a. Langs hækken og under vores magnolia, hvor det er næsten umuligt at grave løg ned i jorden pga. Rødder).
Det tager fire år, før de sætter blomst, men på sigt kan du skabe de smukke erantistæpper, som man ser i gamle haver - gratis.
Tulipaner og påskeliljer kræver måske mere, men de tidlige forårsløgplanter tror jeg fint kan flyttes og nå at etablere sig et nyt sted inden vinteren.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. april 2015 kl. 8.47
uanset metoder så svækkes løgene altid lidt eller meget hvis man graver dem op før de er visnet helt ned - men de lider mindst hvis man gør det så hurtigt som muligt efter at de er kommet op
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. april 2015 kl. 10.31
Hvis man er hurtig, når de næsten ikke at opdage det :)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. april 2015 kl. 11.30
nemlig
Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2015 kl. 18.10
Anja, hvilke løgplanter har du haft succes med at dele og flytte i vækstfasen - er det de små som Vintergæk og Erantis eller de lidt større som, f.eks. Krokus, Påskelilje, Tulipan etc. ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. april 2015 kl. 18.42
Det er lidt af det hele :)
Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2015 kl. 20.29
OK, så vil jeg prøve at teste ved nogle stykker af de større i år. Måske skal der gøres lidt op med de "gamle" bøger :-)
Erantis er vist meget robust, jeg har i hvert fald været rigtig slem ved dem mange gange, når der skulle nyanlægges i et område med mange Erantis. De myldrer frem alligevel.
Klokkeskilla (Blue Belss) har jeg kun flyttet blokvis, men vil gerne have nogle flere og her er deling af nogle store blokke forhåbentlig farbar vej...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.