Forum

Store planter til fugtig område nær en å

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. april 2015 kl. 22.53

Jeg har en å der løber igennem min have, jeg ejer ud til midten af åen dvs. jeg har hele den ene side ca. 40 meter. Da jeg anlagde nu have rettede jeg pynten til fra stejl skråning til nu kun lidt hældning ned til åen.
Men det er meget åbent og bart og vil gerne plante noget der kan tåle fugtig jord/vand miljø og som skærmer.

Har tænkt på Solatråle og rød hestehov - ved godt hestehov bekæmpes flere steder, det er dog ikke noget man skal gøre!

Ved nogle hvor jeg kan købe Solstråle som planter?? Og har I nogle andre bud til noget jeg kan sætte langs åen?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. april 2015 kl. 22.58

Mente tusindstråle og ikke solstråle :-)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. april 2015 kl. 23.33

Findes der ikke regler om, hvad og hvor tæt man må plante ved en å?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 13. april 2015 kl. 0.38

Hej Lise D
Du kan få alle de tusindstråler du vil af mig, de er MEGET grovillige. Jeg bor i Horsens

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. april 2015 kl. 7.11

Hej Lise D.

Før du går videre med flere ændringer vil jeg foreslå, at du lige kontakter din kommune. Hvis nu det er sådan, at dit vandløb er udpeget som beskyttet vandløb kan du få rigtig mange problemer ud af at ikke at tage hensyn til det..... og skaderne kan være alvorlige for vandløbets planter og dyr.

Naturbeskyttelsesloven (Miljøministeriet) regulerer hvilke vandløb der skal forblive i mest muligt uforstyrret tilstand og hvilke man må foretage ændringer i. Teknisk forvaltning vil kunne oplyse dig om de helt præcise bestemmelser for dit vandløb.

Naturbeskyttelsesloven § 3:
"Søer, vandløb, heder, moser, strandenge, strandsumpe, ferske enge, overdrev m.v.
§ 3. Der må ikke foretages ændring i tilstanden af naturlige søer, hvis areal er på over 100 m2, eller af vandløb eller dele af vandløb, der af miljøministeren efter indstilling fra kommunalbestyrelsen er udpeget som beskyttede. Dette gælder dog ikke for sædvanlige vedligeholdelsesarbejder i vandløb."

Jeg håber, du når frem til en hurtig afklaring - og hvis du gerne må terrænregulere og gerne må plante, vil jeg foreslå, at du tager udgangspunkt i de naturlige bevoksning langs dit vandløb - eller går et lille skridt videre og lader nogen af stedets / strækningens karakterplanter være det bærende element plantevalget og så supplerer med "nogen få du bare må have".
Hvis du vælger den sidst nævnte model er der en enkelt bog jeg vil foreslå, at du lige får biblioteket til at skaffe:
"Den vilde have" af Jens Thejsen (Gyldendal 2009).
Især kapitlet om den fugtige have vil være relevant for dig.

Jeg ønsker dig god arbejdslyst med det videre arbejde med at forbinde din have med det strømmende vand. Det er en fantastisk og usædvanlig rigdom, du forvalter :-)

Venlig hilsen fra
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 13. april 2015 kl. 7.20

Jeg ville gå på kommune og finde ud af hvad du må i dette vandløb, er vandløbet regulativsat vil du formentlig skulle genskabe åbrink og krone.
Plantes Rød hestehov, er jorden bar om vinteren og vil så blive skyllet i åen ved nedbør.
(en flad brink er helt klart at foretrække, hvis du må)

Mvh.Henrik

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. april 2015 kl. 14.13

Tak for jeres input og specielt dig Jette (har sendt dig en privat besked)

Jeg har skam tjekket op med kommunen hvad jeg må og ikke må - fordi der ligger nogle å beskyttelses linjer nogle steder i åen og det fremgik af nogle servitutter da jeg købte ejendommen.
Jeg har fået OK fra kommunen til rød hestehov og i dag dumpede der sågar en mail ind hvori de henviser til et sted hvor jeg helt gratis gerne må grave nogle planter op og plante nær min å :-)

Jeg ønsker at genskabe en naturlig å og åløb men de planter der vokser ved en å - der er også nogle græsser og siv der selv r på vej op ad jorden.

Nyt svar til emnet »Store planter til fugtig område nær en å«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Store planter til fugtig område nær en å

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider