Skrevet af: Sanne Gad, 29. marts 2015 kl. 18.51
Er flyttet på landet, hvor vi har en dejlig sydvest- vendt terasse. Vil så gerne ha en klatrerose, men har læst mig til, at den ikke ka gro i potte. Er det rigtigt, - og har I råd om, hvilke planter, der vil trives. Prøvede mig lidt frem sidste sommer ( vores første) og det var kun hawaiiblomsterne, der trivedes.
Vil forfærdentlig gerne ha en masse ærteblomster - forsøgte sidste år - med forspiring - men de lykkedes ikke rigtig. Hva gør jeg ?
Ka de overhovedet gro på terasse?
Sanne
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2015 kl. 19.50
Kan I ikke pille lidt fliser op, der hvor rosen skal gro, og fylde noget god jord i plantehullet?
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 29. marts 2015 kl. 21.55
Hej Sanne
Ja, det er rigtigt, at roser generelt ikke trives i en potte, særlig ikke de store. Nogle buskroser kan man godt få til at trives i potter, men det kræver rigtig meget pasning med en masse vand og meget næring. Det vil være bedre at gøre som Anja foreslår.
Du kunne også prøve at sætte en klematis i stedet (heller ikke i potte), men knap så krævende mht. pleje som roser.
Ærteblomster: læg frøene i vand i et halvt døgn eller slib frøet ganske let, så spiringen sker lettere. De plejer at spire temmelig let.
Prikl dem ud i et bed, når der ikke mere er risiko for nattefrost.
Mvh. Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. marts 2015 kl. 23.00
Hej
Jeg har nu haft meget held med roser i krukker. Både med Coral Dawn - en afart af New Dawn og med Magnolia rosen, som jeg hvert efterår tager ud af krukken, slår ned et beskyttet sted i haven - og planter i krukken igen om foråret - er allerede gjort i år.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. marts 2015 kl. 23.03
Magnolia rosen er faktisk lyserød når den springer ud, men bliver limefarvet efterhånden. Den står med blomsten i mere end 4 uger!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.