Forum

Opstammet træ mod nord / halvskygge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Andersen, 23. marts 2015 kl. 13.51

Hej Folkens,
Håber der er et par kloge hoveder her.
Jeg er på udkig efter 3 ens opstammede træer, som skal stå mod nord, dvs. i halvskygge af vores hus.

Hvilke træer kan anbefales, gerne nogle stedsegrønne, eller i hvert fald nogle som bærer blade til sent på sæsonen.

Håber på gode forslag .

mvh
Ole.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. marts 2015 kl. 15.00

Hej Ole

Det er 1000 gange lettere :-) at komme med relevante forslag, hvis du lige fortæller lidt om jordbunden og om, hvor høje og brede træerne må blive. Gerne også lidt om, hvor vindudsat stedet er...

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. marts 2015 kl. 17.20

Og hvis du beskriver, hvad du forestiller dig, sætter det også tankerne i gang.
Plant noget spiseligt!

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 24. marts 2015 kl. 0.23

Citat:"Hvilke træer kan anbefales, gerne nogle stedsegrønne, eller .

Nu er det sjældent at stedsegrønne træer bærer æbler - lige med undtagelse d. 1/4 :=)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Andersen, 24. marts 2015 kl. 8.49

Hej Bent Nørgaard,
Jeg mener nu ikke at have spurgt til eller forestillet mig æbletræer...

??

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Andersen, 24. marts 2015 kl. 9.05

Til Lone / Lars,
Tak for input, jeg er måske ikke 100% skarp som have-forum debattør, men i har en god pointe!

Vores nabo har nogle kugle akacie, som pt. er ca. 2,30m høje vil jeg tro. Selve kronen er nok 50-60cm i diameter.
De træer er flotte og enkle, så det var måske mit udgangspunkt, men vil ikke bare købe det eneste træ jeg har set....

Træerne skal stå ca. 50 cm fra vores gangsti langs huset...
Optimal højde vil være 1,5-2 meter høje og en krone som måske kan klippes til 50-60 cm diameter. Men nu bliver det måske lidt "snæversynet"...

Jorden på stedet, skal jeg selv søge for, for der er i dag 3 buske på samme sted, 3 små buksbum. Jeg fjerne de 3 buske, og tilsætter ny muld. For jorden er ellers stenet og sandet. da den er blandet med stabilgrus....

Nå vi nu er igang med at snakke "ønsker" så vil det være en dårlig ide med et græn/nåletræ, da mange af dem har rødder i overfladen....det vil ødelægge vores sti med tiden....ikke så hensigtsmæssigt...

Nå håber jeg ikke jeg har udelukket for mange forslag.

venter spændt på svar :-)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. marts 2015 kl. 11.13

Hej Ole Andersen

Først det med jorden: Med den sammensætning af stabilgrus, sand og muld, du nævner er det vigtigt, at du får løsnet jorden tilstrækkeligt langt ned. Og det er som minimum 3 spadestik - dvs ned i 45 - 50 cm dybde.
Sådan en løsning vil sikre, at dine små træer og det, du ellers vil plante (også hvis du vælger græs!) kan udvikle rødder, der sikrer vandforsyning i tørre perioder. Løsningen af jorden vil også forbedre drænforholdene - det er vigtigt for de fleste planter, at jorden omkring rødderne ikke er vandmættet i ugevis.

Så lån dig frem til en drænspade eller en tretandet grov gravegreb og gå stille og roligt igang. Det er hårdt arbejde, men skal kun gøres én gang ;-)

Du har allerede tænkt på at vælge samme træer som din nabo - blot i en lavere udgave. Hvis du køber planter, der har podestedet i den højde, du ønsker så vil kronen ikke "flytte opad" - den bliver i samme højde. Det er så op til dig, hvor ofte beskæring skal ske for at holde den diameter, du ønsker.
Der er meget godt at sige om haveindretning, som tager hensyn til omgivelserne - i dit tilfælde: At du forholder dig til virkningen af at vælge ligesom din nabo (bare lidt lavere)! Det kan give begge haver et løft - set ud fra en æstetisk vinkel.

Men når du nu alligevel er nysgerrig på andre muligheder, så vil jeg nævne en helt oplagt:
Taks - Taxus baccata "Fastigiata". Kan formes helt som du vil - evt også med flere stammer og små, klippede kroner. Stedsegrøn. Rodsystemet er karakteriseret ved at de kraftige rødder går meget dybt og lodret ned.
De suppleres med tynde trevlede rødder i overfladen, så samlet set bør det ikke give problemer ift belægningen på stien.

På samme måde som med overvejelsen om, hvad der passer med naboens træer, kan det være en overvejelse værd, hvilke planter, du gerne vil have i bedet langs med gangstien - ikke nu måske, men om 4 - 6 år... Så bare til overvejelse:
Taks vil passe fint med buksbom (hvis de ellers trives, hvor de er nu?) og med tidlige løgvækster (som ikke kræver så meget lys). I sådan et bed vil storkenæb eller skovjordbær være gode valg til bunddække.
Og hvis det ikke skal ende med at være det lidt tørre, delvist skyggede bed med et lavt vedligeholdelsesniveau - så er der andre veje, du kan følge:

Tilfør bedet rigeligt med kompost og få over nogen år opbygget en levende jord, hvorfra du kan høste grønt til køkkenet året rundt... du kan opbygge en lille udgave af en skovhave og derfra hente mange velsmagende urter og bær.

Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" kan være en god kilde til ideer om, hvad du vil kunne udvikle den del af haven til. (Dit lokale bibliotek vil kunne skaffe den).

Jeg håber, du finder frem til et godt trævalg - og at jeg har kunnet give dig lidt input til at tænke videre på.
Jeg ønsker dig god arbejdslyst !

Venlig hilsen fra
Lone

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 24. marts 2015 kl. 20.11

Kugleakasien er god om efteråret da den holder bladene meget længe i forhold til andre løvfældende træer. Men den er så også meget sen med at få dem om foråret. Ca. 3 uger senere end det meste andet. Kugle akacie kan som Lone skriver fås i flere højder.
Skal man nævne den mest alm. alternative til den form for krone, hvor man ligesom er deroppe i højden med det samme, så må nævnes den mest brugte: Kugleløn, Acer pla. Globosum. Den er også nem at holde i den form man ønsker hvis man beskærer den hvert eller hvert andet år om foråret.
Der er også noget der hedder Kuglekirsebær, med mange små blomster om foråret. Den skal man dog lade voske og undgå at beskære så meget. Det er måske ikke lige min favorit selv, men smag er jo forskellig.

Nyt svar til emnet »Opstammet træ mod nord / halvskygge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Opstammet træ mod nord / halvskygge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider