Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. marts 2015 kl. 16.09
Jeg har nogle studenternelliker stående i nogle store potter. Potterne vil jeg gerne bruge til noget andet.
Er "nu" et godt tidspunkt at plante studenternellikerne ud et sted i haven?
Skrevet af: Bente Madsen, 17. marts 2015 kl. 20.36
Jeg vil da tro det er ok at plante dem nu, hvis de er vant til at stå ude. Ellers kan de nok få sig et kuldechok. Jorden er jo dejlig blød i år. Jeg har lige flyttet en masse stauder.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. marts 2015 kl. 7.20
Tak, Bente. Selvfølgelig, det er ligesom at flytte stauder, hvilket jeg nok ville have gjort i efteråret, men ikke tøvet med, hvis de var i vejen nu.
Kom bare pludselig i tvivl.
Skrevet af: Henry Gregersen, 18. marts 2015 kl. 7.24
Mine studenternelliker er blevet ret så lange, sker der noget ved at klippe noget af længden ?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 9.40
jeg troede at studenternelliker kun var to-årige og ingen stauder ?
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. marts 2015 kl. 13.05
Hej Ingeborg
Som jeg kender studenternelliker, så er de faktisk lidt som nyudsprungne studenter; småanarkistiske og uvillige til at passe i en bestemt kategori.
Dem jeg har, såede jeg for 2 år siden og de har endnu ikke blomstret.
Nogle af dem jeg plantede ud i haven i forsommeren 2013, "forsvandt", for så at komme frem igen, sidst på sommeren sidste år.
Så vidt jeg ved, er de en slags stauder, hende jeg fik frøene af, siger at de kun blomstrer hvert andet år, mens jeg mener at kunne huske, at de blomstrer hvert år.
Min formodning er, at de samme planter kan bestå i flere end to år, samtidig med at de villigt sår sig selv. Denne blanding af gamle og nye planter, danner så "bestanden" i mange år.
Alt andet lige, uanset tidspunkt på året, var det sidste øjeblik at jeg fik flyttet mine fra potterne til haven. Der var nærmest ikke jord tilbage i potterne og et fint net af rødder dannede, hvad der lignede, en ekstra potte af papir.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.