Forum

Yndlingspæoner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. februar 2015 kl. 19.50

Lad mig høre, hvilke der er jeres Yndlingspæoner/bonderoser?

Meget gerne også om dere blomstringslængde og tidspunkt.

Og hvad har I ved siden af pæonerne?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 1. marts 2015 kl. 23.36

Hej Freya

Min yndlingspæon er banalt nok Sarah Bernhardt.
Jeg kunne også godt tænke mig at få den hvide enkeltblomstrende der hedder Jan van Leeuwen. Jeg er faldet for dens enkelthed. Lige nu er jeg i gang med at opformere en lyserød, enkeltblomstrende bonderose af frø købt her på forum i eftersommeren 2013. Der er indtil videre kommet tre små planter. Den ene er vokset en helt centimeter siden nytår. De to andre er mere langsomme.

Jeg kan ikke huske blomstringstiden, nogle uger i hvert fald.
Jeg har løvefod, kørvel, forglemmigej, en lyserød lupin og høstanemoner sammen med Sarah Bernhardt'erne.
De afløser hinanden fint. Kan især godt lide løvefoden og kørvelen sammen med de tunge blomster.

Mvh. Marie Louise

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. marts 2015 kl. 8.11

Tak Marie Louise. Sarah Bernard er også flot! Der er jo engang imellem en grund til, at bestemte roser, pæoner og andre bliver særligt populære.
At den er let at dyrke, er jo heller ikke noget, der trækker ned.

Tak for budene på andre planter i bedet. Ville måske ikke tro, at høstanemonerne ville trives sammen med pæonerne, da de jo kan blive ret store og brede sig.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. marts 2015 kl. 10.33

Jeg har en hel del bonderoser, silkepæoner og et par træpæoner.
Navnene er gået i glemmebogen, for de fleste er omkring 20 år gamle. I går gravede jeg en gammel bonderose op som var blevet klemt af større planter. Rodnettet var meget dybere end forventet, ca. 60 cm. så der blev kappet temmelig mange rødder, men den skal nok klare flytningen, men uden blomster i år.
Træpæoner har store skud lige nu, og de blomstre tidligere end andre pæoner. Jeg har set en gammel have fyldt med højt skvalderkål og andet ukrudt, hvor pæonerne gror lystigt op igennem.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. marts 2015 kl. 10.57

Mogens, jeg tror nu ikke, jeg indfører skvalderkålen i min have bare for det... Så napper jeg hellere kørvelen...

Flot billede du har lagt ved!

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 2. marts 2015 kl. 19.38

Den absolut flotteste Pæon jeg har, er Coral Charm. Den har alt, både i størrelse og farve.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 17. marts 2015 kl. 2.07

Jeg har et par pæoner som ikke vokser og bladende ser lidt ud som at de mangler næring. Gøder I?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. marts 2015 kl. 6.38

Det anbefales ikke, at man gøder pæoner særlig meget, men jeg kender jo ikke din jordtype.
Men de kunne måske være plantet for dybt? Hvor gamle er de? Har de blomstret?

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 17. marts 2015 kl. 9.07

En af pæoner er stor og giver to-tre blomster. Og så har jeg tre små skud, der ikke vil vokse. Nogen særlig gødning? Jorden er leret.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. marts 2015 kl. 17.16

Hvad bruger I af stativer til at holde bonderoserne oppe med.
Eller er der en smart "gør det selv" ide.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 17. marts 2015 kl. 17.32

Jeg har lavet stativer af rionet. De er nemme at variere i højde og bredde. De er billige og stabile og helt usynlige når pæonerne kommer op. Jeg har også lavet nogle, der er to meter høje til stangbønner.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 17. marts 2015 kl. 17.34

Beklager vender sig?? Men det kan vist ses alligevel.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Koch, 31. marts 2015 kl. 21.29

Jeg har anlagt et dejligt bed til stauder, og skal nu til at købe og plante. Er det rette tidspunkt, kan de små tåle frost, gode råd efterlyses af en nybegynder

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 31. marts 2015 kl. 22.31

Efteråret er bedst, men de kan plantes nu. De første skud er fremme i haven nu, så du får nok kun blade og ikke blomster i år, med mindre de er "forspirede". Kan også være i Potter.

Hvis du tænker på andre stauder, må du bruge søgefeltet for hver enkelt eller spørge i planteskolen.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 1. april 2015 kl. 14.19

Bowl of beauty så bliver de ikke smukkere.
Har 2. En foran mit køkken vindue. Og en i urtehaven til at klippe af.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 1. april 2015 kl. 19.56

Hej Charlotte

Hvis pæoner plantes for dybt, blomstrer de ikke.
Pæoner tager lang tid om at udvikle sig - 4-5 år før de blomstrer - måske er de ikke "voksne" endnu?

Gødning: Jeg giver mine pæoner kompost om foråret (ikke særlig næringsrigt) og om efteråret får de komøg som vinterdække, hvilket er overflødigt, da de er hårdføre, men jeg har møget, derfor.
Lige når de har blomstret, giver jeg dem lidt benmel. Det er de vilde med. Efter jeg begyndte med benmelet, er de vokset meget og satte flere og større blomster.

Mvh. Marie Louise

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 1. april 2015 kl. 19.59

Hej Lene

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, vil du gerne have pæoner i staudebedet. Jeg har bemærket, at man på mange plantemarkeder og planteskoler sælger pæoner i knop senere på året. Dem vil du helt sikkert kunne finde.

Mvh. Marie Louise

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 2. april 2015 kl. 15.51

Tak Marie Louise...

Nyt svar til emnet »Yndlingspæoner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Yndlingspæoner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider