Skrevet af: Kristoffer Jakobsen, 22. februar 2015 kl. 21.30
Hej,
Efter huskøb har vi et kejsertræ stående i haven. Det har bredt sig rigtig meget og nærmer sig en bygning og de nederste grene hænger desværre så lavt at man skal bukke sig for at gå forbi.
Derfor er beskæring nødvendig.
Træet ligner nedenstående link, vi har dog ikke set det i blomstring endnu.
www.albinusfro.dk/shop/kejsertrae-paulownia-tomentosa-398p.html
Er der nogen som har erfaringer med beskæring af kejsertræ? Hvordan og hvilken årstid er bedst?
Mvh
Kristoffer
Skrevet af: Lone Brems, 22. februar 2015 kl. 21.50
Hej Kristoffer Jakobsen
Ja det er der da - Havenyt arkiv rummer en artikel af Sten Porse om det: "Hvordan og hvornår beskæres tulipantræ og kejsertræ?"
are skriv titlen på artiklen i søgefeltet øverst på denne side, så dukker den op
Men hvis du er dedikeret på at beskære skal du vide, at du ikke vil få medhold i Sten's artikel - så er du advaret ... ;-)
Måske er det værd at overveje om et sådant forkert placeret træ skal forsøges bevaret i beskåret form... Nogen gange er det bedst at gå radikalt til værks, fælde og plante nyt på en velvalgt sted, hvor træets udviklingsmuligheder er mere sikre.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Kristoffer Jakobsen, 22. februar 2015 kl. 22.13
Hej Lone,
Tak for dit svar!
Vi ønsker bestemt at bevare træet og dets placering er faktisk ganske god, men vi ønsker blot at beskære let for at kunne færdes omkring træet. Vil vurdere at træet er ca. 6-7 meter højt.
Jeg har læst Stens artikel, men som du selv antyder står der 'kun' at man ikke bør beskære træet. Jeg synes dog at have læst andre steder at folk med succes har beskåret kejsertræer, men ingen nævner metode og årstid for beskæringen.
Det er disse erfaringer jeg søger svar på?!
Mvh
Kristoffer
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. februar 2015 kl. 8.43
min erfaring er at du sagtens kan fjerne de nederste grene nu - skær helt ind til stammen
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. februar 2015 kl. 9.34
Jeg har god erfaring med to-trins beskæring af træer med hule grene.
De har svært ved at lukke såret, hvor der vil være et åbent hul efter beskæringen.
Man reducerer de grene, der skal fjernes helt, indtil et knoppar eller par sidegrene. Ved sidegrenene er der ikke hul længere ind mod stammen.
Til august/sep. kan man reducere igen på samme måde eller fjerne grenen helt ved stammen, alt efter hvor tyk /stor grenen er.
Er der et hul i sommersnittet, kan man lukke det for indtrængende vand med noget klistret(kold podevoks,tyggegummi,lindoliekit,bivoks men ikke noget petrokemi!
Beskær ikke for mange grene ad gangen, så kan træet få et chok og gå i stå.
Et vinterbillede af træet i silhuet ville være til en stor hjælp.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.