Forum

Frøformering af Dahlia/Georgine

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel A., 14. februar 2015 kl. 21.59

Hej havenyttere

Jeg vil forsøge mig med frøformering af Dahlia i år, er der nogle som har lidt erfaring eller et godt råd?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 15. februar 2015 kl. 9.19

Jeg har med stort held dyrket de vilde georginer fra Camilla Plum. De er så dejlige. Jeg har behandlet dem som alm sommerblomst. Forsået tidlig forår i bakker og prikler ud i potter, plante ud i haven senere. De nåede fint at blomstre i løbet af sommeren og satte fine knolde, som jeg gravede op og gemte. Jeg har også taget frø at blomsterne og det virker. De kan finde på at selvså 😄. Jeg har ikke prøvet at så de 'fine' forædlede.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel A., 15. februar 2015 kl. 9.42

Hej Bente

Tak for svaret. Det lyder godt, så skulle det være til at have med at gøre. Har du forsøgt med stiklinger også?

Jeg inddrager køkkenhaven i år til stiklinge formering og deling af georginer.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 15. februar 2015 kl. 22.22

det har jeg ingen erfaringer med, men det vil jeg da tror er til at have med at gøre. Synes jeg har læst om de et sted.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 16. februar 2015 kl. 9.02

Stiklingeformering af dahlia er nemt - jeg bruger altid topskuddene når jeg alligevel kniber dem i løbet af foråret.

De slår hurtigt rod og vokser sig fint store i løbet af en sæson.

Jeg gør ikke andet end at klippe dem af, sætte dem i potter og stille potterne i skyggen.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel A., 16. februar 2015 kl. 9.09

OK, tak for svaret Trine.

Nyt svar til emnet »Frøformering af Dahlia/Georgine«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frøformering af Dahlia/Georgine

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider