Forum

Vokser vildt – kulturplante? navn?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2014 kl. 15.07

Hej
Nu må jeg opgive at finde navnet på denne plante, som vokser vildt et par steder på egnen. Mest hvor der kan tænkes at have været haver for lang tid siden.
Jeg kan ikke google mig frem til et navn. Dog tror jeg at den er ganske almindelig. Planten er lavtvoksende, har gule blomster, ligesom døvnælder og har lange udløbere, hvor bladparrene hurtigt slår rod.
Er den værd at have som bunddække i haven eller vil den tage overhånd?
Ingeborg

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. november 2014 kl. 15.27

Guldnælde. Findes både som almindelig guldnælde og haveguldnælde. Forskellen er mængden af hvidt på bladene, hvilken der har mest husker jeg ikke.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. november 2014 kl. 16.05

Vibeke

Ved du om den er er invasiv.? Jeg har også set det i skovene her på egnen og oppe hos min svoger og svigerinde ved esrum.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. november 2014 kl. 16.11

Jeg har den som bunddække i et lidt trist og mørkt hjørne imellem mit drivhus og min kompostbeholder og jeg er glad for den.

Den kan godt overtage haven, hvis den lades i fred, men det er der jo mange planter der kan, hvis de "slippes løs".......

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 6. november 2014 kl. 16.29

Forskellen på den vilde guldnælde (Barsvælg) og haveformen. Se link:
www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3417

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2014 kl. 16.42

Tak for svarene!
Jeg har fulgt linket, men har lidt svært ved at skelne mellem Guldnælde - og Have-Guldnælde. Der hvor jeg har set den, har den krybende stængler med et bladpar, som ser ud til at slå rod ret villigt. Jeg vil tro at den kan holdes i ave. Rødderne ligger lige i overfladen.
Ingeborg

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. november 2014 kl. 18.12

Hej igen
Udfra Tines link, tror jeg det er en haveguldnælde på dit billede, Ingeborg.

Status er angivet som almindelig, går udfra der ville stå invasiv, hvis den vat det. Desuden lader den til at være hjemmehørende, hvilket jo udelukker det invasive, uanset hvor meget den breder sig.

Vi har den i et hjørne af haven, hvor den ser ud til at blive.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2014 kl. 19.00

'@Vibeke
Dækker den helt eller er der bare pletter?
Ingeborg

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. november 2014 kl. 19.20

Den står der hvor græsplænen går over i skov og kappes med alt det andet ukrudt om pladsen :-)
Lige der er der et meget tyndt lag muld inden lerlaget og det er det sted der først tørrer ud om sommeren.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. november 2014 kl. 20.38

Ift. At brede sig, kan den nok sammenlignes med brændenælder, men blive rikke høj og stikker ikke.
Trives skyggefuldt, hvor den bliver et tæt bunddække, men kan også fjernes igen, med en greb og med at følge udløberne og trække dem op.
Hr aldrig set den i græsplænen, og den kan også stå muldrigt, fugtigt, skovbundsagtigt.

Jeg har 2 planter :)

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 7. november 2014 kl. 1.00

Du har den (underarten ssp. argentatum) der hedder Have-Guldnælde, den kendes på de brede sølvfarvede bånd på bladene, hvor Almindelig Guldnælde kun har sølvpletter på bladene.
Almindelig Guldnælde som vokser på kalkrige næringsrige muldjorde i løvskove, og den er god som haveplante, da den ikke breder sig.
Have-Guldnælden er derimod ikke særlig egnet til havedyrkning, men er et besværligt ukrudt der breder sig kraftig.
Den er faktisk med på Naturstyrelsens liste over invasive arter
naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/invasive-arter/invasive-arter-i-danmark/sortlisten/

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. november 2014 kl. 7.00

@Kim
Uegnet til havedyrkning? Mener du det p.g.a. klassificeringen som invasiv eller?

Min egen erfaring med den i haven er, at den absolut er egnet til havedyrkning under de rette betingelser.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 7. november 2014 kl. 10.29

Nej - man kan da plante hvad man vil. Spørgsmålet er bare hvor meget besvær man vil have med det :-).

Guldnælde er en smuk plante. Jeg har den selv plantet den i haven. Men min er Almindelig Guldnælde, så den bliver hvor jeg har sat den :-).

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. november 2014 kl. 16.30

Kim, vil du så mene, at den (Almindelig Guldnælde) er egnet til bunddække, når den "bliver", hvor den sættes eller ?

Man kan selvfølgelig købe en million af dem, men det er jo en kostbar måde at etablere bunddække på ... :-D

Hvis man er meget i haven og kan lide det, så er der ingen problemer i Have Guldnælde og den er let at rive op der, hvor man ikke vil have den.

Er man ikke til jævnligt havearbejde, så skal man nok vælge den fra - ligesom efeu og lignende.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. november 2014 kl. 19.36

Jeg har have-guldmælde. Og de har sagt : "Jahuue! Her vil vi bo!" efter hækken er klippet meget ned.
Hvis man ikke bryder sig om den, kan den køres over med plæneklipperen.

Jeg kan nu godt lide den!

Mvh
Tine

15 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 13.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 13.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 13.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2019 kl. 9.55

@Freya Grossmann
Har du stadigvæk kun 2 planter som for 5 år siden? :-) eller bander du dem langt væk i dag?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Vokser vildt – kulturplante? navn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vokser vildt – kulturplante? navn?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider