Forum

Vinteropbevaring af planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Damgaard, 26. oktober 2014 kl. 19.27

Hej derude i de danske haver.

Jeg har planer om at skulle have plantet 2 tulipantræer i min have, men når desværre først til at få lavet bedet de skal være i til næste efterår... Jeg faldt dog over 2 rigtigt fine 1½ meter høje planter på en planteskole i foråret, til en rigtig god pris, og valgte derfor at købe dem og plante dem i 2 store krukker.

Nu hvor vinteren nærmer sig kan jeg dog ikke helt gennemskue hvad jeg lige skal gøre ved dem. Skal de sættes i drivhus / skur, under halvtag, eller skal de bare have lov til at stå hvor de står (i blæst og regn).

Jeg håber meget der er en der kan komme med et svar på hvad sådanne nogle planter kan klare, og hvor det er bedst at opbevare dem.

Jeg er selvfølgelig klar over at planten nemt kan overleve vinteren hvis den stod plantet i jorden. Men det er vel noget værre for rødderne at stå i en krukke end plantet i havejord?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. oktober 2014 kl. 21.47

Som du selv er inde på: Plant dem ("slå dem ned") midlertidigt et sted i haven. Let og sikkert...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. oktober 2014 kl. 11.18

Hej Jens Damgaard

Tulipantræet er et skovtræ som har et dybtgående rodnet og trives på veldrænet jord....
Jeg vil foreslå at du ikke forstyrrer rodnettet nu - og helt enkelt lader krukken "gå med i hullet" - men gør klar til at hente den op igen om et årstid.

Find et sted i haven med læ og grav to huller 20 cm dybere end krukkernes højde. Læg knuste mursten, småsten eller andet drænende nederst og sænk krukkerne ned i hullerne ved hjælp af et kryds af gamle brædder og nogle stykker kunstfibertov fastgjort til krydsenes underside med kramper eller bøjede søm.
Optagningen til næste år (når planterne skal flyttes til blivende sted) forberedes ved at lade tovstykkernes ender ender stikke mindst 30 cm op over jordoverfladen (så der er noget at binde i / hive i)

Og det er måske udmærket, at der er god tid til at tænke over et velegnet blivende sted - tulipantræer bliver megastore!
De kan under gode forhold blive 27 meter høje og kronens diameter kan udvikles til ca 10 meter.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Damgaard, 27. oktober 2014 kl. 22.12

Tak for de gode råd. Der er nok ikke anden vej end at komme i gang med at grave huller. Jeg havde dog håbet at det havde været nok bare at køre dem ind i drivhuset :-)

Nyt svar til emnet »Vinteropbevaring af planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vinteropbevaring af planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider