Skrevet af: A.K. Rasmussen, 4. oktober 2014 kl. 16.08
Kære Forum.
Hvilken af følgende er mest hårdfør:
Trachycarpus fortunei eller Trachycarpus wagnerianus?
Jeg har hørt at sidstnævnte skulle være mere vindstærk, og andre steder også mere frostsikker?
Hvad er jeres erfaring?
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2014 kl. 20.03
Jeg har dårlig erfaringer med palmer på friland , at jeg ikke vil ofre flere penge på dem. Så du skal ikke regne så meget med hvad du læser.
I hvert fald skal de beskytte meget , pakkes ind og passes og plejes.
Hvilket jeg ikke var så god til .
Jeg syntes at have læst mig til at begge nævnte palmer er nogenlunde lige hårdførende .
Skrevet af: Svend Høst, 4. oktober 2014 kl. 22.25
Det er Trachycarpus fortunei som er mest hårdfør , tåler kortvarig minus 16 gr C , har selv 2 stk som er oppe i en pæn størrelse , de bliver pakket ind i flamingo filt hvis temperaturen ifølge vejrudsigten siger mere end 12 minus gr. C
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. oktober 2014 kl. 8.36
her på roesnaes trives hoerpalmen udmaerket på friland - og en sabal har overlevet 3 år
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 5. oktober 2014 kl. 20.17
Tak for alle svar!
Svend og Mogens, hvordan står jeres palmer placeret ift. lys og læ?
Hvis I kunne sende et billede så man kunne se placeringen, ville det være helt perfekt - jeg synes det er lidt svært at finde ud af hvad der er en optimal placering. Der må ikke være for meget sol om vinteren og de skal helst stå i læ og veldrænet...
Har I haft dem fra små eller købt dem store?
Svend, pakker du kun toppen ind eller hele planten?
Mogens, hvad er en Sabal og har du flere skud af din Musa basjoo?
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. oktober 2014 kl. 9.27
du kan google sabal - de står i sol og læ - jeg kan måske skaffe en stump musa basjoo til foråret
Skrevet af: Svend Høst, 6. oktober 2014 kl. 9.30
Jeg har 2 hørpalmer den ene står midt på græsplænen og er blevet størst den anden står i læ og halvskygge og er ikke blevet så stor , hele planten bliver pakket ind ,der skal være "jordforbindelse" da der kommer varme op nede fra jorden , og en regnvandstønde bliver sat over , med bunden opad , men det er snart nogle år siden det var nødvindigt.
Hørpalmer behøver ikke et veldrænet sted da de skal stå vådt /fugtigt, jeg vander næsten hver dag.
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 7. oktober 2014 kl. 21.51
Mogens, tak for tilbudet med Musaen - jeg vil huske dig til foråret.
Svend og Mogens, hvor gamle er jeres palmer og hvor lave temperaturer vil I tro de har klaret?
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Svend Høst, 8. oktober 2014 kl. 14.33
Mine 2 hørpalmer er 5 år gamle og har nået en højde på 1m og en top diameter på 1m , de har snilt klaret minus 12gr. C uden hjælp , ved lavere temperatur bliver de pakket ind osv. og ved en temp. under -18 tilfører jeg lidt varme i form af en 40-60 W glødelampe lagt på jorden ved palmen , måske lidt snyd , men det hjælper, det har kun været nødvendigt 1 gang.
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 8. oktober 2014 kl. 15.44
Hej Svend.
Nå, det lyder betryggende og som om de ikke er alt for sarte.
Snyde må man jo godt, hvis bare de overlever;-)
Venlig hilsen
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.