Skrevet af: Berit Dahl-Hansen, 29. september 2014 kl. 12.25
Jeg planlægger et skyggebed, hvor jeg kan samle mine juleroser og påskeklokker, bregner, hosta og hasselurt + evt. supplere med andre skyggetålende planter.
Det planlagte bed er ca. 7 x 4 meter, afgrænset af en 2 meter høj ligusterhæk mod øst (den ene langside), en lidt lavere hæk af laurbærkirsebær mod nord og græs/bed med lave planter mod vest og syd. Der vil dermed naturligt være en del skygge i bedet om formiddagen - hen på eftermiddagen vil vores eget og naboens hus også give nogen skygge. Dog ikke nok til ikke at svide de pågældende planter i perioder med megen sol.
Er der nogen herinde der har idéer til et par mindre tæere eller store buske, der kunne plantes i bedet for skygge? Jeg tænker, at de ikke må være for længe om at etablere sig, hvis det skal give mening.
Jeg har set mig lidt omkring og overvejer bl.a. ildløn, japansk røn, alm. røn, en rød hyld, fransk løn, mispel eller æble. Disse fordi de enten har lidt specielt løv - eller giver spiselige frugter. Der må meget gerne kommenteres på disse mhp. om de vil være gode eller dårlige valg.
Til slut: jeg har en netop indkøbt 2-2,5 m høj magnolia 'heaven scent' stående i potten stadig. Ville den kunne gøre det ud for skyggegiver, eller skal jeg hellere finde et andet sted til den?
Håber nogen kan hjælpe - jeg vil meget gerne i gang :-)
Venlig hilsen
Berit
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. september 2014 kl. 20.34
Japansk røn er smuk, men bliver ikke så stor(3m)
Fransk løn er meget langsomt voksende og tæt i vækst.
Ildløn vil være fin, ligeledes et stort hjertetræ, Kirsebær-benved eller Koreakornel.
Tror du ikke magnolien vil give for dyb skygge?
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Berit Dahl-Hansen, 29. september 2014 kl. 22.16
Hej Anne Marie
Tak for svar.
Du har muligvis ret, hvad angår magnolien og 'heaven scent' har meget store blade sammenlignet med dem jeg i øvrigt har eller har set rundt omkring.
Hjertetræet kan jeg rigtig godt lide, men jeg har et i forvejen (3-4 år gammelt), som ikke har det så godt. Det begynder tidligt på sæsonen at visne i bladspidserne. Jeg ved ikke om det tørster eller ikke kan lide vores jord.
Jeg vil se nærmere på kirsebær-benved, som jeg ikke kender og koreakornel, som jeg faktisk en gang havde kig på, men har glemt igen.
Venlig hilsen
Berit
Skrevet af: Berit Dahl-Hansen, 29. september 2014 kl. 23.14
Har lige opdaget noget navneforvirring omkring japansk røn. Den jeg tænker på er Dodong. På min planteskole kalder de den japansk røn - men den bliver vist også kaldt korearøn.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. september 2014 kl. 9.29
hvis du stammer magnoliaen op kan det måske klare det
Skrevet af: Berit Dahl-Hansen, 30. september 2014 kl. 19.21
Hej Mogens
Det har du ret i, men den er så flot forgrenet helt fra bunden, at det næsten vil være synd ikke at lade den få mulighed for fri udfoldelse....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.