Forum

Ukrudtsmiddel og dækbark

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Sander, 28. september 2014 kl. 16.43

Hej
Jeg har ryddet et større stykke jord for bunddække m.m., da jeg ønsker at jorden får en omgang dækbark samt der til foråret plantes buske m.m. Allerede nu har jeg lagt dækbark på et stykke af jorden og der er dækbark i ca. 5 cm højde. Alligevel kommer der ukrudt frem. Er der noget ukrudtsmiddel (bortset fra Round Up) der kan anbefales til at tage ukrudtet og helst noget der ikke skader dækbarken på nogen måde (misfarvning osv.).

Venlig hilsen
Per Sander

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. september 2014 kl. 17.38

Hej Per
Hvad med knofedt? Så vidt jeg ved findes der ikke rigtigt nogle andre effektive økologiske ukrudtsmidler.
Måske lige med undtagelse af koncentreret brændenælde udtræk, men det er for sent på året at lave nu.

Måske et tykkere lag dækbark kan forsinke ukriudtet lidt?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 28. september 2014 kl. 17.46

Hos mig har det været en stor fordel med flis som dæklag, ukrudtet er så let at trække op. Så selvom det ikke forsvinder, så er håndteringen meget nemmere. Jeg tror dog, at flis laget tager noget næring fra den jord den ligger på, det tager tid at omsætte. Det giver så mindre næring til ukrudtet. MEN også til krudtet, altså de blomster osv jeg gerne vil have skal gro. Jeg har fundet en balance for det ved at lægge flis 1 år, springe to år over og så lidt flis igen. Venlig hilsen K. Langgaard

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. september 2014 kl. 21.17

Et tykkere lag dækbark eller (og det er lidt sent nu) en ukrudtsdug under barken klarer problemet.

Ukrudtsdugen skal være gennemtrængelig for vand. Du kan skære huller i den, når buskene skal plantes.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 29. september 2014 kl. 13.03

Som Freya skriver, mere flis
Der skal være 10cm før det er effektivt.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. september 2014 kl. 2.25

Dækbark virker ikke medmindre, du har fjernet rodukrudt. Og så vil frøukrudt så sig.
Der er intet middel mod ukrudt- jo: asfaltér det og mal det grønt!

Jeg ville vælge- rodukrudt graves op- så ukrudtsdug - og 15 cm dækbark. Husk: Frøukrudt sagtens kan leve i dækbark. Så der skal rives og luges.

Mvh
Pinny- med brombær som krudt

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 30. september 2014 kl. 8.48

nej nu.. jeg har haft dækbark i mere end 20 år. Af og til, (vel i stil med som K.Langaard skriver i sit indlæg) er laget tyndt et års tid, så kommer der 10 - 15 cm flis på igen. jeg har ikke rørt et hakkejern i alle årene.
der er ikke fiberdug under, det er for mig at se bare at flytte problemet opad, når flis smuldrer på dugen, vil der efterhånden ligge et pænt lag voksemedie til alskens ugræs.

Jeg vil råde dig til Per, at lægge mere flis på. Men er også interesseret i at få at vide hvilken slags ukrudt det er du døjer med. En bekendt af mig har den invasive pileurt, og der har det taget en del år at blive skidtet kvit.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 30. september 2014 kl. 9.06

vanen tro glemte jeg lige lidt. ingen planter, ej heller ukrudt, kan tåle at blive sprøjtet eller overstænket med kogende eller meget varmt vand. Så når din elkoger og kaffemaskine er afkalket, er det måske en måde at bruge de 2 kander varme skyllevand på.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. september 2014 kl. 21.22

Vi har også et bed med dækbark, og der er INGEN ukrudt i bedet.
Men samtidig er det muligt for tulipaner krokus og andre løg at titte op om foråret

Japansk pileurt er en ganske anden sag end skvalderkål og fuglegræs. Tidsler og mælkebøtter tages begge med et mælkebøttejern.
Men vi har MANGE mælkebøtter i haven, men ingen i bedet med dækbark.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. oktober 2014 kl. 12.16

Hej Per Sander

Jeg tænker, at der slet ikke er brug for ukrudtsmidler !

Hvis du overvejer at fjerne den mængde dækbark, du har lagt ud og lægge ukrudtsdug på jordoverfladen, synes jeg du skal overveje, om det er umagen værd, fordi du efter al sandsynlighed kan opnå maksimal ukrudtshæmmende virkning med et tykkere lag dækbark ovenpå det, der allerede er lagt ud (medmindre du altså har invasion af pileurt og evt tidsler). Den samlede tykkelse kan være ca 15 cm. De første 5 cm, du allerede har lag, er for tyndt et lag til at forhindre eksempelvis mælkebøtter og senegræs i at gro igennem.
Dækbarken omsættes ganske langsomt og du behøver bare at supplere med nye lag på ca 5 cm nogen års mellemrum .....
En (måske overset) fordel er, at dit bed med et tykt lag barkflis bliver et godt sted for smådyr af alle slags - og dermed en fødekilde for rovbiller, tudser, frøer, pindsvin

Og lige lidt til eftertanke:
Ukrudtsdug er ét mellem mange af den fossile brændstofindustri's produkter - og levetiden er ikke uendelig.....
Hvis du køber billigt er levetiden 3 - 6 år, hvis du køber høj kvalitet måske 6 - 10 år. Det materiale, du skal fjerne til den tid er revnet og går let i stykker, når du hiver i det ( det er bøvlet) - og der er kun én bortskaffelsesmulighed: Forbrænding.

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Ukrudtsmiddel og dækbark«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ukrudtsmiddel og dækbark

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider