Forum

Hvad er denne urt i græsplænen?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 16. september 2014 kl. 20.56

Der er en fantastisk duft i en del af græsset på min sommerhusgrund, helt fantastisk da jeg slog græsset. Det er nyligt tilkommet af sig selv. Hvem har et bud? Venlig hilsen K.Langgaard

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. september 2014 kl. 21.12

Mynte?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. september 2014 kl. 22.21

Mynte! Det dufter af tyggegummi (spearmint).

Pas på, det kan brede sig rigtig meget, men på den anden side så dufter det skønt, når man slår græs. :-D
Mynte er nemmest at kontrollere, hvis det dyrkes i krukker eller strengt afgrænsede bede.

Mynte kan bruges til te, drinks og i forskellige madretter og desserter.
Ellers kan man også bare dufte til den og blive glad

Mvh
Tine- der har udplantet mynte i haven på friland- og jeg ved den breder sig. Men de er også påkørt af plæneslåeren et par gange så- deet. ;-)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 17. september 2014 kl. 6.40

Tak for svarene. Jeg tænkte på mynte, men synes ikke duften er helt som det. Jeg har i hvert fald en anden slags mynte et andet sted på samme grund (20m derfra) som både dufter og ser anderledes ud. Men hvis i er sikre, så er det jo bare skønt, det er naturpræget grund, så det må sådan set gerne brede sig, det er jo blødt og fint når det bliver slået som græs. Det må være kommet som frø med vinden, er det muligt ? Venlig hilsen K.l.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. september 2014 kl. 8.06

Det kunne godt ligne merian, som er mindst ligeså "spredningsvillig" som mynte. Har du eller andre merian i nærheden?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. september 2014 kl. 9.04

Umiddelbart ligner den vandmynte, en af vore vilde myntearter. Normalt står den i kanten af vandløb eller vandhuller, men trives fint i haver, bare der ikke bliver for tørt.
Duften er noget mere fin og sart end kulturmynterne.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. september 2014 kl. 15.36

Spredning af frø kan ske på rigtig mange måder, frø kan ædes og komme ud af den anden ende, sidde fast i pels/fjerdragt- eller endda for svømmefugle sidde på deres fødder. Det kan spredes via vand (kokosnødder- og såmænd hybenroser), gemmes som forråd (mus, egern, skader fx), via insekter (myrer og violer)- og mange mange andre.

Efter en ferie på Røsnæs fik vi en flot stor Kongelys i haven, og den var ikke sået med vilje, men frøet må have siddet i vores tøj.

Vindspredning er også udbredt, men som sagt: Der er usandsynligt mange måder frø kan sprede sig på.

Mvh
Tine- der har brugt megen god tid på at pille præstelus af både hund og kat. Og burrer af heste...

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 17. september 2014 kl. 15.38

Tak for det hele. Duften er skøn, men mere til sæbe-side. End tyggegummi. Grunden er fugtig og tæt på et moseområde.
Jeg må finde en merian og dufte til den. Men vandmynte kunne det også være. Venlig hilsen k.l

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. september 2014 kl. 16.35

Jeg tænker også noget med merian og oregano! Mon du har dem i dit køkkenskab og kan lugte til dem?
Naboen har dem i rabatten ud mod vejen og de tåler slåning, men bliver ikke så høje.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 17. september 2014 kl. 18.06

Jeg holder også på det er merian/oregano. Jeg plantede nogle forskellige merian for nogle år siden og har bemærket at de nu dukker op hist og pist andre steder i haven, særligt i græsplænen.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. september 2014 kl. 20.46

Hvis den lugter lidt som pizza gjorte i gamle dage, så er der oregano .

Nyt svar til emnet »Hvad er denne urt i græsplænen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad er denne urt i græsplænen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider