Skrevet af: James F., 12. august 2014 kl. 13.16
For knap et par måneder siden, besøgte jeg en gårdhave i Vestjylland, med en vidunderlig smuk klatre rose. Den var ca. 4 m. høj og havde i 100vis af store smukke og velduftende rosa/lyserøde blomster ø. ca. 100mm. Den blomster helt frem til frosten kommer og er ikke plaget af utøj og sygdom.
Ejeren mente, at den blev kaldt "Ribe rose", men det er ikke lykkedes mig, at finde den under det navn. Kan du sige mig, hvad rosen kaldes og gerne hvor den kan købes...?
Jeg har et par billeder af rosen fra sidste uge, men da var den ikke længere nær så smuk som for knap et par mdr. siden. Desværre kan jeg ikke sende et foto med, da formatet er for stort... Måske kan jeg sende dem privat til Jer, hvis det ønskes.
Kan du genkende rosen ud fra min ringe beskrivelse... Så vil jeg være dig meget taknemlig. Kender du oven i købet et sted, hvor den kan købes, så er det rigtig fint.! ;o)
MVH og på forhånd Tak
JR.F.
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2014 kl. 15.07
Er du sikker på det med formatet? Jeg mener, at siden her komprimerer billedet, hvis filen er for stor?
Skrevet af: James F., 12. august 2014 kl. 19.28
Nej, jeg er ikke sikker, - jeg er ikke ret go´ til det her PC½øj.
- Men en venlig sjæl Tom, har lovet at beskære/komprimere mine billeder i morgen, - Så glæd Jer... ;o)
MVH JR.
Skrevet af: James F., 16. august 2014 kl. 18.38
Er der ikke en eneste, som har et bud på rosens navn.?
Husk, at det er HELT gratis at gætte.! ;o)
Måske, er der én af Jer, der kender én, som måske ved besked, - så lad mig det vide.
På forhånd mange Tak for hjælpen
Med venlig hilsen JR.F.
Skrevet af: Henry G., 16. august 2014 kl. 19.29
Hej JR din rose kan være "Clair Matin" eller måske mere sandsynligt "Paul´s Scarlet Climber". Hilsen Henry G.
Skrevet af: James F., 17. august 2014 kl. 9.15
Hej Henry.
Mange Tak for dine bud, som jeg har studeret. Jeg kan desværre ikke genkende de 2 foreslåede.
Efter lang tids "efterforskning" er mit eget bedste bud Coral Dawn: Slyngrose
200-250 cm. høj.
Koralrosa til rosa.
Stor, tætfyldt blomst med stærk og behagelig duft.
Blomstrer fra juni til november.
Beskrivelsen passer på udseende, duft og blomstring, dog er "min" rose allerede omk. 4 m. høj, - altså noget over planteskolens "anvisning"! ;o)
Bliver omtalte rose også kaldet "Ribe rosen"...?
MVH og Tak
JR. F.
Skrevet af: Tine Horsum, 18. august 2014 kl. 13.48
Nu er der rigtig mange rosensorter, og dem der er frøformerede (krydsninger), og dem, der er opstået af en "sport" (spantan mutation i et skud).
Klatreroser bliver så høje, som man klipper dem til! Og hvad de får lov til at klatre op af.
Tror nu også på noget slægtning til "New Dawn", der er en rigtig dejlig rose. "Coral Dawn" kan sagtens være rigtig. "Ribe rosen" kender jeg ikke, men jeg skal ved lejlighed spørge nogen, jeg kender (fra Ribeområdet). Men det bliver nok først til næste år.
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2014 kl. 17.00
Hej
Jeg ville have købt en New Dawn rose, men da planteskolen ikke havde den- købte jeg i stedet for denne Coral Dawn rose. Mon den er som den du leder efter?
Ingeborg
Skrevet af: James F., 19. august 2014 kl. 12.10
Mange Tak for info. Tine og Ingeborg.
Dit foto Ingeborg, gør mig dog desværre lidt mere forvirret... ;o)
Er dét virkelig en Coral Dawn...!? Hmmm...
Stor underen, for det billede jeg har set ved lundhede : www.lundhede.com/r-coral-dawn-slyngrose.aspx - det ligner mere "min" rose.
- Men jeg kan nok forstå, at rosen-verdenen er laangt større, end jeg lige havde forestillet mig.
Tak for Jeres venlige input
MVH JR. F.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2014 kl. 16.15
Hej JR.F
Ja, når jeg ser rosen Coral Dawn på dit link, er det også sådan jeg forventede at min rose ville se ud. Det ser ud som om jeg har fået et "forbyttet barn". Desværre er der jo en gang imellem forkerte sedler på roserne. Jeg har kontrolleret den seddel der hang på min rose - og der står virkelig Coral Dawn.
Faktisk var jeg også lidt skuffet over rosen, for jeg kan ikke li' de der meget fyldte roser. En klassisk rose ser ud som New Dawn og Coral Dawn i mine begreber. Ikke de der fyldte roser.
Jeg må have fat i gartneriet!
Ingeborg
Skrevet af: James F., 19. august 2014 kl. 17.04
Hej Ingeborg.
Jeg har jo ikke Grønne fingre - kun sorte negle - ;o)
Men dejligt, at jeg måske har været med til at opklare Dit mysterium.! :o)
Herligt, at vi kan hjælpe hinanden - det er vel derfor, at vi er til...
MVH JR.F.
Skrevet af: Anne Demant, 19. august 2014 kl. 17.28
Er der ikke noget med at man kan stiklingeformere roser, mener jeg har læst om det herinde, men kan ikke finde det, synes bestemt jeg læste at klatreroser var nemmest.
jeg indser at der nok er "leveringstid" på rosenflor, men kunne det ikke være en løsning, ifald du ikke kan finde den som færdig plante i køb?/ Anne
Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2014 kl. 0.39
Ja, roser kan stiklingeformeres ved nedkrogning (man sårer barken let, holder skuddet nede (kan også være i en urtepotte)- men der skal jord over, og to tre bladstilke fri7over jorden.
Den kinesiske måde er lidt mere kompliceret: Her sårer man barken let, og laver et "omslag" med fugtig jord i en pose om skuddet.
Hvad, der er nemmest- ja det er et åbent spørgsmål. Klatrerosernes lange ranker er måske nemmest at nedkroge. Jeg har nu selv her i sommer nedkroget en almindelig (ret opret og høj) rose.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.