Forum

Ideer til vestvendt beplantning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 8. august 2014 kl. 21.25

Er der nogen der har nogle gode ideer til hvad der kan plantes langs en vestvendt mur? Det er gavlen på vores gule etplanshus, med 2 vinduer. Havde drømt om en lavendelhæk, men tænker ikke der er nok sol desværre. Der er jo kun sol ca. Halvdelen af dagen. Der er et lille udhæng.

Vh Maria

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2014 kl. 21.38

Du kan sagtens have en lavendelhæk på det sted. Mange af mine lavendler står også i halvskygge.
Ingeborg

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. august 2014 kl. 0.48

Hej Maria vi har en vestvendt mur der får både regn og rusk, der har vi for mange år siden plantet en kiwi, der slanger sig og giver 700 - 800 store frugter hvert år, brombær vokser også fint op ad muren på sådan et areal. Vores bed er 40 cm bredt og ca 6 m. langt. Hilsen Henry G.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. august 2014 kl. 7.54

@ henry g hvad hedder din kiwi sort ?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. august 2014 kl. 11.08

Hej kollega Mogens desværre ved jeg ikke hvad mine kiwi hedder, da jeg købte dem for ca 35 år siden(i udlandet) stod der kun det latinske navn, som nu er forsvundet. Søg på kiwiplanter, der er et foto af frugterne hvor man kan se størrelsen. Hilsen Henry G.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. august 2014 kl. 11.17

@ Lavendler trives godt mod vest og også under et tagudhæng.
Herforuden er klatreroser et godt bud. Med et større tagudhæng skal de vandes i tørre periode de første år.
Begge dele har vi mod vest og har tagudhæng og fliser op til fundamentet, hvor kun der er huller hvor roser og lavendler står.

@Henry G.
Det lyder godt nok spændende med den kiwi.
Er de spiselige?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. august 2014 kl. 11.47

Hej Willy selvfølgelig er de spiselige, om et par uger plukker vi halvdelen Ca. 350 stk. og laver lækker marmelade, resten får lov til at sidde indtil bladene falder, så er det tid til at plukke resten, der kan gemmes i 3 - 4 måneder et køligt mørkt sted. Frugterne bliver plukket med stilk (bevis på at det er egen avl), købte frugter har ingen stilk. Hilsen Henry G.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 9. august 2014 kl. 12.39

Tak for tilbagemeldingerne. Så tror jeg alligevel jeg vil forsøge mig med en lavendelhæk.... Og måske en kiwi et andet sted i haven :-)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. august 2014 kl. 13.05

Hvad med stokroser.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2014 kl. 22.19

Hej
Jeg er efter mange forskellige beplantninger nået frem til denne beplantning langs vestmuren.
Lavendler, Heuchera og porcelænsblomst.
Det er det pæneste jeg endnu har haft - og alt trives i en lidt tør sandet jord. For enden af bedet er der en rød klatrerose på den bare væg med espalier.
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2014 kl. 22.21

Normalt er jeg ikke så meget for en løsning hvor planterne står som om de var "inddelt", men det har på en eller anden måde maget sig sådan, fordi der var for meget luft mellem lavendlerne som blev plantet først.
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 12. august 2014 kl. 21.30

Det kunne være vores hus det der! Tak for inspiration og billede.

Nyt svar til emnet »Ideer til vestvendt beplantning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ideer til vestvendt beplantning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider