Forum

Spørgsmål til jordforbedring med kømøg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 10. juli 2014 kl. 16.57

Kære forum

Jeg har et stykke jord, som jeg vil plante hortensia på. Jeg regner med at sætte 8 buske.
Jorden er råjord og enkelte steder også lidt sandet efter anlæggelse af indkørsel m.m.. Mit indtryk af jorden er, at den mangler næringsstoffer.

Jeg har en 6m2 1½ år gammelt komøg, som jeg forestiller mig at grave ned under, hvor jeg vil sætte buskene.
Derefter har jeg tænkt mig at købe surbundsjord og plante hortensiaerne direkte i.

Mine spørgsmål:

- Er komøget velegnet til formålet? = Jordforbedring/supplement til surbundsjord, så jeg ikke ruineres?
- Ca. hvor meget møg skal jeg bruge pr. busk?

Mvh. Marie Louise

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juli 2014 kl. 23.52

Hej Marie Louise Johannsen

Komøg er ikke velegnet - selv om det er noget omsat efter 1 1/2 år.
Og slet ikke nedgravet.
Derr er alt for rigelig næring i komøg til en kultur som hortensia.

Du kommer bedst frem til en god jord til hortensiaerne, hvis du går efter et luftigt, humusrigt og fugtigt vækstlag.
Du kan opnå det ved at indblande førne (dvs halvomsatte kviste og blade fra skovbund) og havekompost i mindre mængde. Der skal ikke graves ! Læg det humusholdige materiale ovenpå jorden og arbejd det ind i det øverste jordlag med en greb
Efter gennemvanding lader du området i ro et døgnstid og kan derefter plante hortensiaerne. Efter plantning vil jorddækning med brunt jorddække i et lag på 5 - 10 cm være en rigtig god ting at gøre!
Du kan anvende førne (fra nåletræer hvis du ønsker en let sur jord & fra løvtræer (for eksempel hækafklip) hvis det ikke er så vigtigt at jorden er sur).
Kan du ikke skaffe halvomsat materiale fra træer / buske kan du anvende græsafklip i mindre mængder og så give bedet et tykt lag nedfaldne blade (holdt lidt på plads af grene) når det bliver løvfaldstid.
Benyt dig af muligheden for at starte en løvkompost ved samme lejlighed - det er fremragende at indblande i muldjord til krukker for eksempel !

Hvis du hvert år tilfører brunt jorddække i bedet, vil du opnå at jorden bliver bedre og bedre til at holde på vandet fordi fordampningen mindskes - dine hortensiaer vil belønne dig med god trivsel og en masse blomster !

God fornøjelse med projektet :-)

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 12. juli 2014 kl. 10.32

Kære Lone Brems,

Mange tak for dit (igen igen) udførlige svar på spørgsmål om gødning. Det er virkelig brugbart med så præcis en forklaring og forslag.

(Jeg har heldigvis bøgeafklip og et par sække bøge- og egeblade fra sidste år. Dem vil jeg bruge sammen med den smule kompost jeg har og så skal jeg vist en lille tur i skoven, hvis det ikke er nok.)

Bladkompost: Jeg har indtil videre kun en lukket kompostbeholder, hvor jeg tilsætter en mindre mænge af de nævnte blade til de øvrige ingrdienser. Ellers har jeg tilsat lidt vand til blade i plastiksække og synes, det lader til at fremskynde nedbrydningen af dem.

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Spørgsmål til jordforbedring med kømøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Spørgsmål til jordforbedring med kømøg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider