Forum

Fiberdug under granit

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Rosenbæk, 24. juni 2014 kl. 16.07

Hej jeg har planer om en forhave med granitskærv, hvad skal jeg bruge under hvis jeg gerne vil kunne gå på granitten

Mvh kim

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 24. juni 2014 kl. 22.18

Du behøver ikke dug under granitten for at kunne gå på det, men gerne et godt lag. Du undgår ikke lidt ukrudt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 24. juni 2014 kl. 23.50

Hej Kim det vil være en fordel at lægge fiberdug under dine granitskærver, så vil du undgå at stenene og jorden blandes i løbet af nogle år, hvis du vil plante noget, skærer du blot et kryds i dugen, der hvor du ønsker planter, (hjørnerne lægges ind mod planten) fiberdug kan man ofte købe hos en entrepenør eller lign. der har rester liggende. Hilsen Henry G.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. juni 2014 kl. 11.50

Fiberdug hindre, som der står, ikke ukrudt.
Man skal også være opmærksom på, at den forringer nedsivningen.
Herudover kan man betragte det som en uskik, med alt det plastik der graves ned i haverne og som efterhånden - som haven ændres - ofte kommer til at ligge i jorden som fragmenter.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. juni 2014 kl. 14.58

Fiberdug hindrer ukrudt i at vokse op nedefra, derimod kan der komme frø ovenfra, der spirer, men også tørrer hurtigt ud, da der ikke kommer fugt nedefra. Når man ændrer haven er det jo meget lettere at fjerne disse små granitsten og dugen hver for sig. Ingen lader vel plastik og fiberdug ligge i jorden, når der bliver lavet ændringer i anlæg og bede. Hilsen Henry G.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 25. juni 2014 kl. 15.18

Hej igen. For år tilbage fik min lange indkørsel også granitskærver med dug under. Det var flot i 3-4 år. Stenene bliver "misfarvede" og kan ikke fejes for efterårets blade og smågrene m.m. Gasbrander-ukrudtet forsvinder ikke af den grund. Jeg har opgivet og venter på at plæneklipperen kan gøre gavn.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. juni 2014 kl. 15.44

@Henry G.
Det har du ganske ret i.
Ukrudt nedefra hindres af fiberdugen. Ukrudt nedefra er oftest et meget lille problem. Det er ukrudtet i overfladen som er problemet. Og her hjælper fiberdug ikke.
At granitstenene hurtigt tørre betyder ikke, at der er tørt andre steder end overfladen. Og, som jeg skriver, forringer fiberdugen nedsivningen. Ikke fordi det behøver at være et problem. Men kan sandelig gå hen og blive det.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. juni 2014 kl. 18.34

Hej Willy der findes flere forskellige slags fiberdug, bl.a. bruges der en fiberdug som undervandingsmåtter i gartnerier, de er helt sikkert vandgennemtrængelige, også dem der bruges på arealer med vej og sti belægninger, jeg har brugt en måtte under mine fliser, 3 min. efter en kraftig regnbyge er der kun fugtige fliser. Henry G.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. juni 2014 kl. 15.18

@Henry.
Ideen med undervandingsmåtter er, at de er velegnende til at samle vandet. At de kan indeholde meget vand.
Undervandingsmåtter er absolut uegnede under sten/skærver.
Både fordi de samlet vandet og fordi slidstyrken overfor sten er minimal.
Fiberdug der er egnet under belægninger reducere vandaflednings kapaciteten.

Nyt svar til emnet »Fiberdug under granit«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fiberdug under granit

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider