Forum

Kæmpe Verbena

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda Holtet Bering, 21. maj 2014 kl. 9.55

Hej
jeg har i år købt flere kæmpe Verbena til haven.
Vi har Dahlia bed
Til efteråret havde jeg tænkt mig at tage Dalia knolde og kæmpe Verbena op af jorden og lægge dem sammen på trådnet.
Jeg vil så plante Verbena igen når frosten er af jorden.
Er der nogen der har prøvet det med held.
Håber på svar
Tak

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 21. maj 2014 kl. 10.26

Jeg er bange for, at de ikke kan overleve, hvis du bare ligger dem på trådnet uden jord. Jeg tror, du skal grave dem op og putte dem i potter (med jord i), som du sætter nogenlunde frostfrit i et skur, en garage eller drivhus (her skal de nok dækkes lidt).

Til foråret, når de skyder igen, kan du derudover ret nemt tage stiklinger af dem og få dem til at gro.

Du kan selvfølgelig også tage frø af dem og selv så dem. Så dem i januar (eller før) i potter udendørs, og tag dem så ind i april i 3-4 uger, så kommer de vrimlende. Når de er store nok, kan du plante dem ud. Flere har også oplevet, at de er forholdsvis flinke til at så sig selv. Det har jeg ikke oplevet, men det kan være, at det er fordi jeg er for "god" til at luge... :-)

Elsebeth

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Holtet Bering, 21. maj 2014 kl. 11.44

Hej Elsebeth
Tusind tak for dit fine svar.
Det er lige det jeg skal gøre
Men vil også forsøge at så dem sjovt om det vil lykkes
Tak

Hilsen Linda

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 21. maj 2014 kl. 13.38

Kæmpe verbena er faktisk nem at så.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 21. maj 2014 kl. 22.09

I år har mine kæmpe verbena overlevet vinteren på friland, men vi har jo også haft en mild vinter. Dejligt.. Jeg graver gerne nogle stykker op og stiller frostfri vinteren over. Så laver jeg stiklinger om foråret. Ellers finder jeg små selvsåede i de andre krukker jeg opbevarer i drivhuset. Faktisk kan de opføre sig lidt som ukrudt - dejligt ukrudt.

Nyt svar til emnet »Kæmpe Verbena«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kæmpe Verbena

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider