Forum

Magnolia sieboldii med visne blade

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 19. maj 2014 kl. 22.54

Kære Forum.

Jeg har en åkandemagnolie jeg plantede sidste år i nogle nyanlagte surbundsbede. Problemet er at de nyeste blade bliver brune og krøller. Der kommer dog flere blade bagefter, så det er mest de første blade det sker for.

Bedene blev anlagt oven på græstørv, ukrudsdug over, spaghnum med lidt hestepærer i (fra hestebokse der var sphagnum i bunden) der var dampet noget af, iblandet alm. sphagnum. Jeg har lavet hul i dugen under træet, så rødderne kan komme i dybden hvis de vil, her er dog alm. havejord.

I foråret har jeg gødet med rhododendrongødning (der er også rhododendron, bregner og lyng i bedet).

Kan de nye blade blive svitset af for megen gødning, for vand har det fået i tilstrækkelige mængder? Kan det være hestepærerne eller er det gødningen i foråret?

Venlig hilsen
Anders

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. maj 2014 kl. 7.01

Hej A.K. Rasmussen

Ja!

Jeg har desværre begået den samme fejl – dog med en almindelig magnolia. Jeg fik den til mors dag sidste år, og den var så flot og blomstrede allerede. Jeg plantede den i rododendronjord, som sikkert har været gødet. Og i år har den fået gødning ligesom resten af blomsterbedet.

Hos mig er problemet, at bladene er meget lyse, og en del af dem har visne kanter. Enkelte blade er ved at blive brune og krølle lidt sammen.

Via google fandt jeg svar på et spørgsmål om en magnolia med blade med visne kanter:

haveselskabet.dk/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/br%C3%A6ndte-blade-p%C3%A5-magnolia

Jeg går ud fra, at problemet er forbigående. Men min magnolia skal altså ikke have gødning til næste år!

Mange hilsner

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. maj 2014 kl. 10.27

Magnolie er en nøjsom skovbundsplante, som ikke tåler de store mængder gødning og slet ikke, hvis der mangler vand.
Gødnings-saltene trækker saften ud af rødderne og bladene begynder at visne.
For sur jord kan give misfarvninger af bladene. Ligeleders for høj PH.
Anne Marie

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. maj 2014 kl. 21.52

Kære Doris og Anne Marie!

Mange tak for jeres svar - det er helt klart problemet. Jeg antog at Magnolia kunne tåle gødning som rhododendron, som de er plantet sammen med.

Som jeg læser det kan jeg til en vis grænse "vande mig ud af problemet", d.v.s. undgå for voldsom udtørring forårsaget af gødningen?

De bedste hilsener
Anders

Nyt svar til emnet »Magnolia sieboldii med visne blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Magnolia sieboldii med visne blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider